×
×

نتیجه بررسی ادعا: شواهد ضعیف
راستی آزمایی: آیا بستن سوتین برای مدت طولانی می‌تواند باعث ایجاد سرطان سینه شود؟

  • ۳۰ تیر
  • ۰
  • خلاصه راستی آزمایی: به طور خلاصه، در حال حاضر مدرک علمی با سطح قطعیت بالا برای حمایت از این ادعا وجود ندارد که پوشیدن سوتین، از جمله سوتین‌های زیر سیم، باعث سرطان سینه می‌شود. مطالعات انجام شده موجود ارتباطی بین پوشیدن سوتین (و عادات مربوط به آن) با خطر ابتلا به سرطان سینه پیدا نکرده‌اند. برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، تمرکز بر روی عوامل خطر و انتخاب سبک زندگی سالم ضروری است.
    راستی آزمایی: آیا بستن سوتین برای مدت طولانی می‌تواند باعث ایجاد سرطان سینه شود؟
  • بیان مسئله:

    چندین دهه است که ادعا می‌شود بستن سوتین باعث سرطان سینه در خانم‌ها می‌شود.  این ایده که سوتین‌ها باعث سرطان سینه می‌شوند در ابتدا توسط کتاب “لباسی برای کشتن” رایج شد که پیشنهاد می‌کرد که سوتین‌های زیر سیمی جریان لنفاوی را محدود می‌کنند و منجر به تجمع سموم در بافت سینه می‌شود که به طور بالقوه باعث سرطان می‌شود. در این کتاب ادعا شده است که زنانی که بیش از ۱۲ ساعت در روز سوتین می‌پوشند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند. این نظریه به‌ویژه در میان برخی از جوامع آنلاین و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی موردتوجه قرار گرفت. در این پست به صحت سنجی این ادعا می‌پردازیم.

    یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ منتشر شد که هیچ ارتباطی بین پوشیدن سوتین و خطر ابتلا به سرطان سینه نشان نداد. این مطالعه عادات پوشیدن سینه بند را در بیش از ۵۰۰ زن مبتلا به سرطان سینه و تقریباً ۵۰۰ زن بدون سرطان سینه مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و به این نتیجه رسید که هیچ مدرکی دال بر ارتباط بین پوشیدن سوتین و خطر ابتلا به سرطان سینه وجود ندارد. این مطالعه جنبه‌های مختلف عادات پوشیدن سوتین، از جمله مدت‌زمان روزانه، سن شروع پوشیدن سوتین، اندازه کاپ سوتین، و اینکه آیا سوتین دارای سیم زیر است، مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد هیچ شواهدی دال بر افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه به دلیل پوشیدن سوتین وجود ندارد (۱).

    یک مطالعه مرور نظام‌مند و فراتحلیل نیز در این زمینه وجود دارد. این مطالعه فراتحلیل در مجموع شامل دوازده مطالعه مورد شاهدی است. این مطالعه نشان داد که روی‌هم‌رفته بستن سوتین هنگام خواب باعث افزایش شانس ۲۷ درصدی ابتلا به سرطان سینه می‌شود و این ۲۷ درصد افزایش از نظر آماری معنی‌دار بود؛ اما پس از درنظرگرفتن تأثیر سایر ریسک فاکتورها در تحلیل موردنظر و روی هم ریختن اندازه اثرهای تعدیل شده افزایش شانس مذکور ۱۹ درصد بود که از نظر آماری معنی‌دار نبود. همچنین این مطالعه نشان داد که بستن سوتین به مدت دوازده ساعت در روز باعث افزایش ۸ درصدی شانس ابتلا به سرطان سینه می‌شود؛ اما در این تحلیل نیز پس از درنظرگرفتن سایر عوامل خطر سرطان پستان در آنالیز داده‌ها، این شانس فقط ۶ درصد بود که از نظر آماری معنی‌دار نبود (۲). مطالعات وارد شده در این فراتحلیل در معرض سوگیری‌های متعددی بود.

    این نظریه که سوتین‌ها جریان لنفاوی را محدود می‌کنند و باعث تجمع سموم در بافت پستان می‌شوند، بر اساس فرضیات نادرستی است. سیستم لنفاوی برای تخلیه مایعات از بافت سینه طراحی شده است و سوتین‌ها مانع این روند نمی‌شوند. در واقع، مایع لنفاوی به سمت بالا و به سمت غدد لنفاوی زیر بغل جریان می‌یابد، نه به سمت زیر سیم (۳).

    نتیجه گیری:

    به طور خلاصه، در حال حاضر مدرک علمی با سطح قطعیت بالا برای حمایت از این ادعا وجود ندارد که پوشیدن سوتین، از جمله سوتین‌های زیر سیم، باعث سرطان سینه می‌شود. مطالعات انجام شده موجود ارتباطی بین پوشیدن سوتین (و عادات مربوط به آن) با خطر ابتلا به سرطان سینه پیدا نکرده‌اند. برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، تمرکز بر روی عوامل خطر و انتخاب سبک زندگی سالم ضروری است.

    1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4184992/
    2. https://www.wjgnet.com/2308-3840/full/v3/i4/193.htm
    3. https://www.center4research.org/can-wearing-bra-cause-breast-cancer/

     

    روش کار: برای بررسی این موضوع از استراتژی جستجوی زیر برای پایگاه پابمد استفاده شد:

    Bra AND “Breast cancer”

     

    نویسنده: محمدرضا طاهریان

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *