×
×

نتیجه بررسی: نادرست
آیا شیوع جذام در کشور افزایش پیدا کرده است؟

  • ۲۹ تیر
  • ۰
  • در نتیجه با بررسی شواهد و آمارها، فکت نامه سلامت، خبر افزایش شیوع جذام را در ایران نادرست میداند.
    آیا شیوع جذام در کشور افزایش پیدا کرده است؟
  • اخیرا برخی رسانه ها با اعلام اینکه جذام در ایران به واسطه ورود مهاجرین افغانی، روند افزایشی در ایران داشته است، از افزایش شیوع این بیماری گفته اند.

    در فکت نامه سلامت ما به این ادعا از منظر مختلف خواهیم پرداخت.

    مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، گزارش داد: در سال گذشته (۱۴۰۲) تعداد ۹ مورد جدید جذام در کشور گزارش شده است که ۶ نفر از آنها ایرانی و سایر بیماران از اتباع خارجی هستند.

    تا پایان سال ۱۴۰۲ تعداد تجمیعی موارد ثبت‌شده جذام به ۱۱ هزار و ۹۱۵ مورد رسیده که از آن میان ۸۹۸۸ مورد بهبود یافته‌اند، ۲۵۰۴ نفر از مبتلایان فوت شده‌اند، ۴۱۱ مورد غایب از درمان هستند که ۱۲۰ مورد اتباع افغانستانی هستند، ۱۲ نفر تحت درمان چنددارویی هستند که از این تعداد ۸ نفر دارای ملیت ایرانی هستند.

    دکتر مهشید ناصحی، رئیس اداره سل و جذام وزارت بهداشت ایران، شیوع بیماری جذام در این کشور را تکذیب کرد.

    دکتر ناصحی شایعات منتشر شده در فضای مجازی درباره شیوع بیماری جذام را «نادرست» خواند و گفت بر خلاف تصور عمومی سرایت این بیماری کمتر از سایر بیماری عفونی است.
    به گفته او «۹۵ درصد افراد حتی در صورت تماس فیزیکی هم مصون هستند و امکان سرایت فقط برای افرادی وجود دارد که بیماری ژنتیکی داشته باشند یا در تماس طولانی مدت با افراد جذامی قرار بگیرند.»
    به گفته دکتر ناصحی با مصرف اولین دوز دارو، جلو سرایت جذام گرفته می‌شود.
    او جذام را در ایران در مرحله حذف توصیف کرده و گفته: «این به معنای ریشه کنی کامل نیست، اما از ۲۰ سال قبل که در کشور بیش از ۴۰ نفر به این بیماری مبتلا می‌شدند اکنون به کمتر از ۱۰ نفر در سال رسیده است».

     

    در نتیجه با بررسی شواهد و آمارها، فکت نامه سلامت، خبر افزایش شیوع جذام را در ایران نادرست میداند.

    نویسنده: احمد مهری

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *