×
×

چرا تفکر نقاد در علوم پزشکی مهم است؟
تفکر نقادانه و اهمیتی که در تحلیل ادعاها و مقالات سلامت دارد!

  • ۲۳ شهریور
  • ۰
  • تفکر نقادانه نقش مهمی در علم پزشکی و تحقیقات مربوط به آن دارد. این مهارت به دانشمندان کمک می‌کند تصمیم گیری‌هایی مبتنی بر شواهد بدون سوگیری و با کیفیت بالا داشته باشند و بهتر بتوانند معضلات اخلاقی یک پژوهش را شناسایی و حل کنند.
    تفکر نقادانه و اهمیتی که در تحلیل ادعاها و مقالات سلامت دارد!
  • در عصر بمباران اطلاعات، همه تحقیقات با کیفیت و بدون سوگیری نیستند. تفکر نقادانه به محققان اجازه می‌دهد تا از میان سیل انتشارات غربال کنند و مطالعاتی را که واقعاً مهم هستند شناسایی کنند.

    این مانند داشتن یک رادار دقیق است که به آنها کمک می‌کند معتبرترین و تأثیرگذارترین تحقیقات را از دریایی از داده‌ها انتخاب کنند. بدون این مهارت، یک محقق ممکن است وقت خود را برای مطالعات ضعیف یا نتایج گمراه‌کننده تلف کند که می‌تواند مانع پیشرفت علمی شود.

    درباره تعریف تفکر نقادانه اینجا نوشتیم

    حتی با کیفیت ترین تحقیقات نیز ممکن است دچار خطاها یا سوگیری‌هایی شده باشند که نتایج تحقیق را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

    در صورتی که این خطاها و سوگیری‌ها توسط محققان شناسایی و اصلاح نشود ممکن است پایه و اساس تحقیقات بعدی نیز بر نتیجه گیری‌های دارای سوگیری تحقیقات قبلی بنا شود و چون خشت اول نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج.

    درباره انواع سوگیری مطالب بسیار درج شده است. اینجا ببینید

    بنابراین بسیار مهم است که تحقیقات انجام شده توسط پژوهشگران همواره به وسیله تفکر نقاد ارزیابی شود تا در صورت وجود هر گونه خطا و سوگیری، در تحقیقات بعدی از آن اجتناب شود.

    تفکر نقادانه به محققان کمک می‌کند تا به جای کمیت بر کیفیت تمرکز کنند. آنها به جای اینکه به تعداد مطالعاتی که از یک درمان خاص حمایت می‌کنند توجه کنند، به نحوه انجام این مطالعات عمیق‌تر نگاه می‌کنند.

    به عنوان مثال، یک متفکر انتقادی ارزیابی می‌کند که آیا یک مطالعه به درستی کنترل شده است یا خیر، آیا حجم نمونه کافی است یا خیر، و اینکه آیا استنتاج انجام شده توسط محققان مطالعه توسط داده‌های آن مطالعه پشتیبانی می‌شود یا خیر.

    این ارزیابی دقیق تضمین می‌کند که تنها قوی‌ترین یافته‌ها در تصمیم‌گیری‌های پزشکی در نظر گرفته می‌شوند. در واقع تفکر نقاد یکی از بازوهای پزشکی مبتنی بر شواهد است که در پست‌های قبلی به آن پرداخته‌ایم.

    سرعت انتشار سریع به این معنی است که اطلاعات نادرست می‌تواند به سرعت منتشر شود. مطالعات نادرست یا ضعیف انجام شده می‌تواند به راحتی توجه را به خود جلب کند و منجر به اقدامات نادرست در مراقبت‌های بهداشتی شود.

    تفکر نقادانه به عنوان سپری در برابر اطلاعات نادرست و اینفودمی ها عمل می‌کند و محققان را قادر می‌سازد نقص‌ها، سوگیری‌ها و اطلاعات غلط احتمالی را شناسایی کنند.

    آنها با پرسش و تحلیل انتقادی تحقیقات، به حفاظت از یکپارچگی علم پزشکی کمک می‌کنند و اطمینان حاصل می‌کنند که تنها اطلاعات معتبر و قابل اعتماد برای راهنمایی مراقبت از بیمار استفاده می‌شود.

    یکی دیگر از جاهایی که تفکر نقادانه به کمک محققان علم پزشکی می‌آید دوراهی‌های اخلاقی است که محققان به آن بر می‌خورند.

    به‌عنوان‌ مثال، سناریویی را در نظر بگیرید که در آن دانشمندان با موفقیت یک انسان را به طور کامل برای درمان بیماری‌های مختلف و در صورت لزوم پیوند اعضا شبیه سازی می‌کنند.

    در حالی که این نیت پشت این کار ممکن است خیرخواهانه باشد، تفکر نقادانه محققان را وادار می‌کند تا پیامدهای اخلاقی گسترده‌تری مانند تأثیر روانی و جسمی این کار بر کلون (انسان شبیه سازی شده)، را ارزیابی کنند، با استفاده از تفکر نقاد می‌توان مزایای پیشرفت‌های پزشکی را در مقابل معضلات اخلاقی شبیه سازی، مانند اخلاقی بودن رفتار با یک انسان به عنوان وسیله‌ای برای رسیدن به هدف، سنجید.

    این بررسی کامل، بحث‌های آگاهانه‌ای را در بین اخلاق‌شناسان، دانشمندان و مردم ایجاد می‌کند و در نهایت منجر به تصمیم‌گیری مسئولانه می‌شود که هم به پیشرفت علمی و هم به کرامت انسانی احترام می‌گذارد.

     نتیجه گیری:

    تفکر نقادانه نقش مهمی در علم پزشکی و تحقیقات مربوط به آن دارد. این مهارت به دانشمندان کمک می‌کند تصمیم گیری‌هایی مبتنی بر شواهد بدون سوگیری و با کیفیت بالا داشته باشند و بهتر بتوانند معضلات اخلاقی یک پژوهش را شناسایی و حل کنند.

    نویسنده: محمدرضا طاهریان

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *