×
×

نتیجه بررسی: ادعای نادرست
راستی آزمایی: افراد مبتلا به دیابت مصرف داروهای شیمیایی را کاهش دهند؟

  • ۸ شهریور
  • ۰
  • اخیرا یک پژوهشگر طب سنتی به نام مهدی میرغضنفری در خبرگزاری فارس ادعا کرده است: افراد مبتلا به دیابت با رعایت تدابیر تغذیه‌ای، ورزش، خواب مطلوب و مصرف برخی گیاهان دارویی با توجه به مزاجشان مصرف داروهای شیمیایی را کاهش دهند. فکت نامه سلامت با هدف شفاف سازی این ادعا، با مرور منابع علمی به […]

    راستی آزمایی: افراد مبتلا به دیابت مصرف داروهای شیمیایی را کاهش دهند؟
  • اخیرا یک پژوهشگر طب سنتی به نام مهدی میرغضنفری در خبرگزاری فارس ادعا کرده است: افراد مبتلا به دیابت با رعایت تدابیر تغذیه‌ای، ورزش، خواب مطلوب و مصرف برخی گیاهان دارویی با توجه به مزاجشان مصرف داروهای شیمیایی را کاهش دهند.

    فکت نامه سلامت با هدف شفاف سازی این ادعا، با مرور منابع علمی به این ادعا پاسخ میدهد:

    قطع کردن داروهای دیابت و جایگزینی آن‌ها با داروهای گیاهی می‌تواند خطرات جدی برای مبتلایان به دیابت ایجاد کند. دلایل این موضوع به شرح زیر است:

    ۱. کنترل قند خون: براساس مطالعات معتبر بویژه در مرورهای کاکرین، داروهای دیابت (مانند متفورمین، انسولین و غیره) به‌طور خاص برای کنترل سطح قند خون طراحی شده‌اند. قطع ناگهانی این داروها می‌تواند منجر به افزایش قند خون و عوارض جدی مانند کما دیابتی شود(۱) (۲).

    ۲. عدم اثبات علمی: بسیاری از داروهای گیاهی ممکن است هنوز به‌طور علمی اثبات نشده باشند که اثر مشابهی با داروهای شیمیایی دارند. استفاده از این داروها بدون مشاوره پزشکی می‌تواند خطرناک باشد. به طوری که در یک مرور کاکرین نشان داده شده است، داروهای گیاهی نمیتواند جایگزین درمان های روتین دیابت باشد(۳).

    ۳. تداخلات دارویی: برخی از داروهای گیاهی ممکن است با داروهای شیمیایی تداخل داشته باشند و اثرات آن‌ها را کاهش یا افزایش دهند، که می‌تواند به عوارض جانبی یا عدم کنترل قند خون منجر شود(۴).

    ۴. تفاوت‌های فردی: هر بیمار دیابتی ممکن است به درمان‌های مختلف واکنش متفاوتی نشان دهد. آنچه برای یک فرد مؤثر است، ممکن است برای دیگری مناسب نباشد(۵).

    تجویز دارو و تعیین مقدار آن برای بیماران دیابتی و حتی توصیه به ورزش و اصلاح تغذیه ای برای این دسته از بیماران مبتنی بر شرایط هر فرد متفاوت است. از سویی دیگر هیچ منبع علمی حذف داروهای مورد استفاده در بیماران دیابتی را تایید نمیکند.

    در نتیجه فکت نامه سلامت، این ادعای مطرح شده توسط این فرد را ، ادعای نادرست میداند.

     

    منابع:

    ۱- https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1262363613000414?casa_token=-g89tmIuBcgAAAAA:PvVWMGjKK6oRRTeCZiwWcfvGozF4s0wl5ARC9EUNOp1FEem5hx_Q0n0etkEhic5m8p7o3WTe

    2- https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD008558.pub2/full?highlightAbstract=diabet%7Cmetformin

    3- https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD007939.pub2/full?highlightAbstract=medicin%7Cmedicine%7Cherbal%7Cdiabet%7Cdiabetes

    4- https://link.springer.com/article/10.1007/s40005-019-00440-4

    5- https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30061841/

    نویسنده: احمد مهری

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *