×
×

نتیجه بررسی ادعا: شواهد ضعیف
راستی آزمایی: آیا قارچ گانودرما باعث درمان زگیل تناسلی و لک های پوستی میشود؟

  • ۸ شهریور
  • ۰
  • خلاصه بررسی:  در حال حاضر درمان قطعی برای زگیل تناسلی وجود ندارد اما در مطالعات آزمایشگاهی و پیش بالینی گانودرما تاثیر مثبتی در بهبود زگیل تناسلی و لک های پوستی داشته است اما هنوز مطالعه ی با کیفیت و با حجم نمونه بالا در سطح بالینی و کارآزمایی های بالینی با روش شناسی بهتر انجام نشده است که نشان دهد این قارچ در درمان زگیل تناسلی و لک های پوستی تاثیر بالینی قابل توجهی دارد.
    راستی آزمایی: آیا قارچ گانودرما باعث درمان زگیل تناسلی و لک های پوستی میشود؟
  • بیان مسئله:

    گانودرما یک جنس از قارچ های چندپوره از خانواده گانودرماتاسه است که شامل حدود ۸۰ گونه است که بسیاری از آنها از در مناطق مناطق گرمسیری هستند. تنوع ژنتیکی بالایی دارند و در طب سنتی کشور های آسیایی به خصوص طب سنتی چینی استفاده می شوند.

    نام علمی معروف ترین نوع این قارچ Ganoderma lucidum که معمولا منظور از گانودرما، این گونه خاص از آن است.

    این روز ها تبلیغات بسیار گسترده ای برای خواص درمانی مختلف این قارچ را در سطح اینترنت شاهد هستیم.

    در این پست قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که آیا آیا قارچ گانودرما باعث درمان زگیل تناسلی و لک های پوستی میشود؟

    یک مطالعه کارآزمایی بالینی اولیه در سال ۲۰۱۴ بر روی این موضوع کار کرده است. در این مطالعه که بر روی ۶۱ بیمار که التهاب لثه داشتند و آزمایش آنها برای انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV16 یا HPV18) مثبت بود، انجام شد.

    در این مطالعه گروهی که با ترکیبی از دو قارچ گاندرما و قارچ دم‌بوقلمون تحت درمان قرار گرفتند و گروه دیگر نیز فقط قارچ دم بوقلمون را دریافت کرده بودند.

    نتایج  این مطالعه نشان داد افرادی که ترکیبی از گنودرما و قارچ دم بوقلمون را استفاده کرده بودن پاسخ به درمان ۸۸ درصد بود در حالی که پاسخ به درمان در گروهی که پاسخ به درمان در گروه دوم فقط ۵ درصد بود. این اختلاف در پاسخ به درمان از نظر آماری نیز معنی دار بود  (۱).

    یک مطالعه نیز در سال ۲۰۱۰ در رابطه با این موضوع وجود دارد که بیشترتمرکز آن بر روی آزمایشگاهی قارچ گانودرما است. محققان این مطالعه عصاره های مختلف قارچ Ganoderma lucidum را آزمایش کردند تا ببینند آیا می توانند پروتئین مضر مرتبط با سرطان دهانه رحم (HPV 16 E6) را کاهش دهند.

    آنها دریافتند که همه عصاره ها موثر هستند، اما عصاره استخراج شده با استفاده از دی کلرومتان بهترین تاثیر را دارد را دارد.

    نویسندگان این مطالعه نتیجه گیری کردند که این عصاره حاوی چندین ترکیب مفید است و مطالعه بیشتر در این زمینه می تواند به توسعه درمان های جدید برای سرطان دهانه رحم مرتبط با HPV کمک کند.

    یک مطالعه دیگر نیز نشان داد که ترکیبی به نام گانودرمانوندیول از گانودرما به طور موثری آنزیم تیروزیناز را که برای تولید ملانین حیاتی است، مهار می کند.

    همچنین بیان سایر پروتئین های دخیل در تولید ملانین را کاهش داد و مسیرهای سیگنالینگ کلیدی مرتبط با رنگدانه پوست را تحت تاثیر قرار داد. این یافته ها نشان می دهد که گانودرمانوندیول می تواند در محصولات مراقبت از پوست با هدف کاهش تولید ملانین مفید باشد و می تواند در تولید لوازم آرایشی سفید کننده پوست استفاده شود (۳).

    نتیجه گیری:

    در حال حاضر درمان قطعی برای زگیل تناسلی وجود ندارد اما در مطالعات آزمایشگاهی و پیش بالینی گانودرما تاثیر مثبتی در بهبود زگیل تناسلی و لک های پوستی داشته است اما هنوز مطالعه ی با کیفیت و با حجم نمونه بالا در سطح بالینی و کارآزمایی های بالینی با روش شناسی بهتر انجام نشده است که نشان دهد این قارچ در درمان زگیل تناسلی و لک های پوستی تاثیر بالینی قابل توجهی دارد.

     

    منابع:

    1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25271984/
    2. https://www.dl.begellhouse.com/journals/708ae68d64b17c52,2da9c44d295f30f8,66dacb6a13294e23.html
    3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5133799/

    روش کار:

    برای بررسی این موضوع از کلیدواژه‌های مربوط به قارچ گانودرما و زگیل تناسلی برای سرچ پایگاه پابمد استفاده کردیم. سرچ استراتژی زیر برای پایگاه داده‌ی pubmed استفاده شد:

    ganoderma AND hpv

    از سرچ استراتژی مذکور ۲ مطالعه بدست آمد که از نتایج هر دو مطالعه در این بررسی استفاده شد.

     

     

     

    نویسنده: سامان رحیمی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *