×
×

نتیجه‌ بررسی: درست
راستی آزمایی / ظفرقندی: ۷۰ درصد مشکلات سلامت خارج از وزارت بهداشت است؟

  • ۶ شهریور
  • ۰
  • خلاصه بررسی: منابع علمی میگوید، حدود 70-75 درصد عوامل موثر بر سلامت از جنس عوامل اقتصادی، اجتماعی موثر بر سلامت و خارج از بدنه بهداشت و درمان یک کشور رقم میخورد
    راستی آزمایی / ظفرقندی: ۷۰ درصد مشکلات سلامت خارج از وزارت بهداشت است؟
  • محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت ایران، در مراسمی گفته است: درصد مشکلات حوزه سلامت خارج از وزارت بهداشت است و به عنوان نمونه در تروما، جوانان زیادی بر اثر حوادث جاده ای قربانی می شوند و بیشترین عمر از دست رفته در جامعه مربوط به حوادث جاده و تروماست(۱).

    فکت نامه سلامت در ادامه به بررسی صحت این ادعا میپردازد:

    همانطور که ظفرقندی گغته است عوامل اقتصادی اجتماعی موثر بر سلامت در سال‌های اخیر به طور گسترده‌ای مطرح شده و مورد بحث قرار گرفته است. این بدان معناست که عوامل غیر پزشکی مانند سبک زندگی، محیط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی، تاثیر بسیار بیشتری بر سلامت افراد نسبت به عوامل پزشکی مانند دسترسی به خدمات بهداشتی و درمان دارند(۲).

    این عوامل یک فرد را به ساختارهای اجتماعی اطراف خود متصل می کند. بطوری که بر تمام جنبه های زندگی آن شخص تأثیر می گذارند، جایی که در آن زندگی می کنند، کار می کنند و بازی می کنند می توانند اثرات مثبت یا منفی بر سلامت افراد داشته باشند(۳).

    منابع علمی میگوید، حدود ۷۰-۷۵ درصد عوامل موثر بر سلامت از جنس عوامل اقتصادی، اجتماعی موثر بر سلامت و خارج از بدنه بهداشت و درمان یک کشور رقم میخورد (۴).

    اگر ۷۰-۷۵ درصد عوامل موثر بر سلامت در خارج از حوزه پزشکی قرار دارند، به این معنی است که نظام سلامت باید رویکرد خود را تغییر داده و به جای تمرکز صرف بر درمان بیماری‌ها، به ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها بپردازد.

    نتیجه گیری: با توضیحات فوق، فکت نامه سلامت، این ادعای ظفرقندی، وزیر بهداشت را درست میداند.

    منابع:

    ۱- http://behdasht.gov.ir/Xija

    2- https://pacificpublichealth.ca/resources/social-determinants-of-health-101-decoding-public-health/

    3- https://apcz.umk.pl/JEHS/article/view/JEHS.2020.10.04.009

    4- https://pacificpublichealth.ca/resources/social-determinants-of-health-101-decoding-public-health/

     

    نویسنده: احمد مهری

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *