×
×

نتیجه بررسی ادعا: عدم وجود شواهد
راستی آزمایی: آیا لیزر موهای زاید بدن سرطان زا است؟

  • ۱۵ مرداد
  • ۰
  • خلاصه بررسی: لیزرهای مورد استفاده در حذف موهای زائد برای هدف قرار دادن فولیکول های مو بدون تأثیر بر بافت های اطراف طراحی شده اند. نهادهای نظارتی، از جمله سازمان غذا و دارو، این لیزرها را در صورت استفاده صحیح توسط متخصصان آموزش دیده به عنوان یک روش ایمن طبقه بندی می کنند. شواهدی مبنی بر ارتباط لیزر موهای زائد با ایجاد سرطان وجود ندارد.
    راستی آزمایی: آیا لیزر موهای زاید بدن سرطان زا است؟
  • بیان مسئله:

    اکثر مردم به خصوص خانم ها از وجود موهای زائد بدن بدشان می آید و سعی می کنند برای همیشه از شر آن خلاص شوند. راه های زیادی برای انجام این کار وجود دارد، اما بیشتر آنها کوتاه مدت و موقتی هستند و پس از مدتی این موها دوباره شروع به رشد میکنند. همانطورکه محبوبیت لیزر موهای زائد به عنوان یک روش دائمی همچنان در حال افزایش است، نگرانی های مربوط به ایمنی آن، به ویژه در مورد خطر بالقوه سرطان، افزایش می یابد. بسیاری از افراد به دلیل ترس از اینکه لیزرهای مورد استفاده ممکن است تشعشعات مضری را منتشر کنند که می تواند باعث آسیب سلولی و در نهایت سرطان شود، برای انجام آن مردد هستند. در این پست از فکت نامه سلامت با ما همراه باشید تا صحت این ادعا را با استناد به مقالات علمی معتبر مورد بررسی قرار دهیم.

    لیزر موهای زائد از پرتوهای متمرکز نور برای هدف قرار دادن و تخریب فولیکول های مو استفاده می کند. از نظر تئوری لیزرهای مورد استفاده در این روش، تشعشعات غیریونیزان ساطع می‌کنند که اساساً با پرتوهای یونیزان (مانند اشعه ایکس و گاما) که با عوارضی مثل آسیب سلولی و افزایش خطر سرطان شناخته می‌شوند، متفاوت است. پرتوهای غیریونیزان انرژی کافی برای جدا کردن الکترون‌ها از اتم‌ها یا مولکول‌ها را حمل نمی‌کنند که این یک مکانیسم کلیدی در ایجاد سرطان است (۱).

    یک مطالعه مروری بر روی عوارض ناشی از لیزر موهای زائد در سال ۲۰۲۳ انجام شده است. عوارض پوستی گزارش شده در مطالعات شامل درد، سوختگی، فولیکولیت (التهاب فولیکول های مو)، لکوتریشی، تغییرات رنگدانه‌ای پوست، خشکی پوست، تغییرات در خال‌ها، ایجاد تبخال، بیماری فاکس-فوردایس و یخ زدگی موضعی ناشی از سیستم خنک‌کننده دستگاه لیزر بود. این عوارض بیشتر با نوع پوست و ناحیه بدن و همچنین با دستگاه نور و نحوه تنظیم پارامتر های دستگاه لیزر مرتبط بودند. مطالعات وارد شده عوارض جانبی طولانی مدتی را گزارش نکردند و اکثر عوارض یاد شده فقط به صورت گذرا و موقت اتفاق افتادند (۲).

    مطالعه مروری دیگری نیز در این رابطه انجام شده است که مطالعات ۲۵ سال اخیر را مورد بررسی قرار داده است. این مطالعه نشان داد که نگرانی چندانی در رابطه با عوارض طولانی مدت لیزر وجود ندارد. از طرفی این مطالعه نشان داد شواهدی مبنی بر افزایش ریسک قابل توجه سرطان در افرادی که از لیزر استفاده میکنند وجود ندارد. این روش، یک روش ایمن است (۳).

    نتیجه گیری: لیزرهای مورد استفاده در حذف موهای زائد برای هدف قرار دادن فولیکول های مو بدون تأثیر بر بافت های اطراف طراحی شده اند. نهادهای نظارتی، از جمله سازمان غذا و دارو، این لیزرها را در صورت استفاده صحیح توسط متخصصان آموزش دیده به عنوان یک روش ایمن طبقه بندی می کنند. شواهدی مبنی بر ارتباط لیزر موهای زائد با ایجاد سرطان نشان وجود ندارد.

    منابع:

    1. https://www.cancer.org.au/iheard/can-laser-hair-removal-cause-cancer
    2. https://www.researchgate.net/publication/6967750_A_review_of_the_adverse_effects_of_laser_hair_removal
    3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5653718/

     

    نویسنده: محمدرضا طاهریان

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *