×
×

نتیجه بررسی ادعا: نادرست
آیا مصرف نمک دریا نسبت به نمک طعام تصفیه شده ارجحیت دارد؟

  • ۲۹ اردیبهشت
  • ۰
  • بیان مسئله: چندی است تبلیغات گسترده ای راجع به مصرف نمک دریا و فواید آن نسبت به نمک تصفیه شده ید دار موجود در بازار به راه افتاده است. این تبلیغات باعث سردرگمی برخی از مصرف گنندگان نسبت به انتخاب نمک مناسب برای مصرف می شود. در این پست به بررسی شواهد و مطالعات انجام […]

    آیا مصرف نمک دریا نسبت به نمک طعام تصفیه شده ارجحیت دارد؟
  • بیان مسئله:

    چندی است تبلیغات گسترده ای راجع به مصرف نمک دریا و فواید آن نسبت به نمک تصفیه شده ید دار موجود در بازار به راه افتاده است. این تبلیغات باعث سردرگمی برخی از مصرف گنندگان نسبت به انتخاب نمک مناسب برای مصرف می شود. در این پست به بررسی شواهد و مطالعات انجام شده در این زمینه میپردازیم تا مصرف کنندگان بتوانند با خیال راحت نمک طعام مصرفی خود را انتخاب کنند.

    نمک یکی از مهم ترین مواد مغذی برای بدن است و به عملکرد صحیح بدن و مغز کمک می کند. فشار خون بالا و قلب عامل اصلی بیماری های قلبی عروقی هستند به طوری که از هر ۸ مرگ در دنیا یک مورد مربوط به فشار خون بالا است. اگرچه مصرف نمک می تواند برای بدن انسان مفید باشد، اما در صورت مصرف بیش از حد آن، مشکلاتی مانند فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی را به همراه دارد. به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی میزان مصرف روزانه نمک را ۵ گرم تعیین کرده است.

    برخی از افراد و وبسایت ها بدون استناد به مطالعات معتبر فواید زیادی برای مصرف نمک طعام برشمرده اند. از جمله فواید ادعا شده میتوان به کمک به سلامت پوست، بهبود هضم غذا، تنظیم فشارخون و حتی موارد عجیبی مانند بهبود آسم را برشمرد. اگرچه چند مطالعه محدود در بر روی نمونه های حیوانی نشان داد نمک دریا ممکن است در طولانی مدت نسبت به نمک تصفیه شده کمتر منجر به پرفشاری خون شود اما تا کنون مطالعه ای در سطح انسانی انجام نشده که تایید کننده موارد فوق باشد.

    از طرفی نه تنها شواهد قابل قبولی در مورد فواید نمک دریا نسبت به نمک تصفیه شده وجود ندارد بلکه مطالعات نشان میدهد که نمک دریا شامل فلزات سنگین و میکروپلاستیک هایی است که برای سلامت انسان مضر است. عناصری همچون جیوه، کادمیم و آرسنیک در نمک دریا وجود دارند که میتوانند باعث ایجاد سرطان شودند. عدم وجود ید یا مقادیر کم ید در نمک دریا نیز باعث میشود که نیاز روزانه بدن به ید تامین نشود و متعاقب آن بیماری های مربوط به تیروئید (مانند گواتر، ناهنجاری‌های مادرزادی، هیپوتیروئیدی و …) شود.

    نتیجه گیری:

    شواهد محکمی مبنی بر فواید نمک دریا نسبت به نمک تصفیه شده یددار وجود ندارد، بلکه مطالعات نشان میدهد که نمک دریا حاوی فلزات سنگین و مواد مضر است لذا برای جلوگیری از ابتلا به بیماری هایی نظیر سرطان، گواتر، هیپوتیروئیدی و … اکیدا توصیه میشود به جای نمک دریا از نمک تصفیه شده ید دار استفاده شود.

     

    در نتیجه فکت نامه سلامت با بررسی تمام شواهد، این ادعا را دارای شواهد ضعیف و ادعای مربوطه را نادرست میداند.

     

    منابع:

    https://behvarz.mums.ac.ir/article_14483_fe7d4154a66d63c91327fcda84d47182.pdf

    https://www.researchgate.net/publication/350922364_The_preliminary_survey_on_the_concentration_of_potentially_toxic_elements_PTEs_in_salt_samples_collected_from_Tehran_Iran_a_probabilistic_health_risk_assessment?_tp=eyJjb250ZXh0Ijp7ImZpcnN0UGFnZSI6InByb2ZpbGUiLCJwYWdlIjoiX2RpcmVjdCJ9fQ

    https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/expert-answers/sea-salt/faq-20058512

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *