×
×

نتیجه‌ بررسی: نادرست
راستی‌آزمایی: دانه برخی از میوه ها حاوی سیانید است.

خلاصه بررسی: نتایج نشان می‌دهند که با وجود وجود ترکیبات سیانوژنیک در دانه‌های سیب و برخی دیگر از میوه‌ها، مصرف معمولی این میوه‌ها خطری برای سلامتی ندارد. آمیگدالین موجود در دانه‌های سیب تنها زمانی سمی است که دانه‌ها به‌طور کامل جویده یا خرد شوند و در مقادیر زیادی مصرف شوند. با این حال، بدن انسان به دلیل پوسته سخت دانه‌ها، معمولاً قادر به هضم آن‌ها نیست. بنابراین، بلعیدن تعداد کمی از دانه‌های سیب در مصرف روزمره تهدیدی ایجاد نمی‌کند. به طور کلی، مصرف معقول میوه‌ها بی‌خطر است و نگرانی خاصی در مورد سمی بودن دانه‌ها وجود ندارد.
راستی‌آزمایی: دانه برخی از میوه ها حاوی سیانید است.
  • سیانید یک ترکیب شیمیایی بسیار سمی است که می‌تواند به سرعت بر سیستم‌های حیاتی بدن تأثیر بگذارد. این ماده به‌ویژه از طریق برخی گیاهان مانند دانه‌های سیب و بادام تلخ تولید می‌شود و در صورت آزاد شدن، توانایی مهار تنفس سلولی را دارد.

    دانه‌‌های سیب حاوی ماده‌ای شیمیایی به نام آمیگدالین هستند. وقتی که این ماده وارد دستگاه گوارش فرد می‌شود، می‌تواند سیانید آزاد کند که قطعاً سمی است (۱).

    سوال این است که آیا خوردن دانه‌های سیب می‌تواند سمی و کشنده باشد؟‌ در این پست به بررسی این موضوع می‌‌پردازیم.

    مطالعه روی دانه‌های سیب: تحقیقات نشان داده‌اند که میزان آمیگدالین در دانه‌های سیب متفاوت است. در یک مطالعه، میزان آمیگدالین در دانه‌های پانزده نوع مختلف سیب بین ۱ تا ۴ میلی‌گرم بر گرم متغیر بود. این تفاوت می‌تواند به دلیل تنوع ژنتیکی و شرایط رشد باشد (۱).

    سیانید در دیگر دانه‌ها و گیاهان: علاوه بر سیب، سیانید در دانه‌های دیگر میوه‌ها نیز یافت شده است. برای مثال، در یک مطالعه، میزان سیانید در دانه‌های هلو، آلو، شلیل و زردآلو اندازه‌گیری شد. همچنین، گیاهان دیگری مانند کاساوا، دانه کتان، سورگوم و جوانه بامبو نیز حاوی ترکیبات سیانوژنیک هستند (۲).

    خطرات احتمالی و ایمنی مصرف: با وجود حضور این ترکیبات سمی، مصرف معمولی میوه‌ها خطری ندارد. مطالعات نشان داده‌اند که میزان آمیگدالین در آب سیب تجاری بسیار کم است و از ۰.۰۱ تا ۰.۰۴ میلی‌گرم بر میلی‌لیتر در آب سیب تازه و ۰.۰۰۱ تا ۰.۰۰۷ میلی‌گرم بر میلی‌لیتر در آب سیب‌های ماندگار متغیر است. این مقادیر به احتمال زیاد مشکلی برای سلامتی مصرف‌کنندگان ایجاد نمی‌کنند (۱).

    از طرفی باید به این نکته توجه کرد که معمولاً وقتی افراد هسته‌های سیب را می‌خورند، دانه‌ها را به‌طور کامل می‌بلعند. پوسته این دانه‌ها سخت است، بنابراین بدن شما نمی‌تواند آن‌ها را تجزیه کند، مگر اینکه دندان‌هایتان یا ابزار آشپزخانه (مانند مخلوط‌‌‌‌‌ کن) آن‌ها را بشکنند.

    برای اینکه آمیگدالین موجود در این دانه‌ها را واقعاً هضم کنید، باید تعداد زیادی سیب، همراه با دانه‌ها، را به یک اسموتی بزرگ تبدیل کنید. منظورم یک اسموتی واقعاً بزرگ است. باید حدود ۱۸ سیب، یعنی تقریباً ۱۵۰ دانه سیب، را در مخلوط‌کن بریزید تا مقدار بالقوه کشنده‌ای از سیانید وارد بدن شما شود. پس با خیال راحت هرچقدر می‌خواهید هسته سیب بخورید (۳)؛

    نتیجه‌گیری:

    نتایج نشان می‌دهند که با وجود وجود ترکیبات سیانوژنیک در دانه‌های سیب و برخی دیگر از میوه‌ها، مصرف معمولی این میوه‌ها خطری برای سلامتی ندارد.

    آمیگدالین موجود در دانه‌های سیب تنها زمانی سمی است که دانه‌ها به‌طور کامل جویده یا خرد شوند و در مقادیر زیادی مصرف شوند. با این حال، بدن انسان به دلیل پوسته سخت دانه‌ها، معمولاً قادر به هضم آن‌ها نیست. بنابراین، بلعیدن تعداد کمی از دانه‌های سیب در مصرف روزمره تهدیدی ایجاد نمی‌کند. به طور کلی، مصرف معقول میوه‌ها بی‌خطر است و نگرانی خاصی در مورد سمی بودن دانه‌ها وجود ندارد.

    روش کار:

    برای بررسی این موضوع از کلیدواژه‌ «Cyanide» و «Fruit pit» و عبارات مترادف آن‌ها در کتابخانه کاکرین، پایگاه اطلاعاتی پابمد و اسکاپوس در عنوان مستندات استفاده شد.

    کلیدواژه‌ها:

    (“Cyanides”[Mesh]) AND (“Fruit pit”[Title] OR “Fruit pits”[Title] OR “Fruit seed”[Title] OR “Fruit seeds”[Title] OR “Apple seed”[Title] OR “Apple seeds”[Title] OR “Cherry pit”[Title] OR “Cherry pits”[Title] OR “Peach pit”[Title] OR “Peach pits”[Title])

    بعد از غربالگری تعداد مطالعات به ۶ عدد رسید. در نهایت از دو مطالعه برای بررسی این مطالعه استفاده شد. همچنین از ویدوی کانال WIRED در یوتیوب استفاده شد.

     

    1. Bolarinwa IF, Orfila C, Morgan MRA. Determination of amygdalin in apple seeds, fresh apples and processed apple juices. Food Chem. 2015;170:437-42.
    2. Rezaul Haque M, Howard Bradbury J. Total cyanide determination of plants and foods using the picrate and acid hydrolysis methods. Food Chem. 2002;77(1):107-14.
    3. https://www.youtube.com/watch?v=ep9q0QGXcp8

     

    نویسنده: سامان رحیمی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *