×
×

نتیجه‌ بررسی: نادرست
راستی‌آزمایی: خوردن همزمان خربزه و عسل باعث مرگ می‌شود؟

  • ۶ شهریور
  • ۰
  • خلاصه بررسی: باور عمومی مبنی بر کشنده بودن مصرف همزمان خربزه و عسل، هیچ پایه علمی ندارد. هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این ترکیب خطرناک یا مرگبار است. با این حال، مصرف بیش از حد هر ماده غذایی می‌تواند باعث ناراحتی‌های گوارشی شود. توصیه می‌شود افراد در مصرف هر ماده غذایی اعتدال را رعایت کنند و در صورت داشتن حساسیت یا بیماری خاص، با پزشک خود مشورت کنند.
    راستی‌آزمایی: خوردن همزمان خربزه و عسل باعث مرگ می‌شود؟
  • خوردن همزمان خربزه و عسل یکی از باورهای رایج در فرهنگ عامه ایران است که بسیاری از افراد آن را خطرناک و حتی کشنده می‌دانند. البته گفتنی است که این باور منحصر به فرهنگ ایران نیست و در سایر نقاط جهان هم وجود دارد.

    این باور قدمتی طولانی دارد و در برخی منابع طب سنتی نیز به آن اشاره شده است. منشأ دقیق این ادعای مشخص نیست. اما آیا واقعاً مصرف همزمان این دو ماده غذایی می‌تواند منجر به مرگ شود؟!

    در این مطلب از فکت‌نامه سلامت به بررسی علمی این موضوع می‌پردازیم.

    خربزه یک میوه تابستانی سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هاست که فواید زیادی برای سلامتی دارد (۱). عسل نیز یک ماده غذایی طبیعی با خواص ضدباکتریایی و آنتی‌اکسیدانی است که از دیرباز در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است (۲).

    طبق بررسی‌های تیم فکت‌نامه سلامت، در حال حاضر، هیچ بررسی علمی‌ای درباره خطرات مصرف همزمان خربزه و عسل صورت نگرفته است. به عبارت دیگر، هیچ مطالعه‌ای وجود ندارد که شواهدی از اثرات منفی یا کشنده این ترکیب را ارائه دهد.

    از آن‌جایی که مطالعات علمی در این زمینه وجود ندارد بنابراین بهتر است به نظرات متخصصین مراجعه کنیم. به گفته‌ی Dr. I. Farahat، «خوردن خربزه با عسل بدون نگرانی از عوارض جانبی جدی یا خطر مرگ کاملاً بی‌خطر است. این ترکیب ایمن است و عسل می‌تواند طعم شیرین‌تری به خربزه بدهد» (۳).

    با این حال، برخی سایت‌های حوزه سلامت ادعا می‌کنند که ترکیب خربزه و عسل ممکن است منجر به ایجاد ماده‌ای سفت در دستگاه گوارش شود که هضم آن دشوار است اما این ادعاها بدون ذکر منابع ارائه شده و همچنین به هیچ‌وجه به کشنده بودن این ترکیب اشاره نشده است.

    نکته مهم دیگر این است که عسل خام ممکن است حاوی اسپورهای باکتری کلستریدیوم بوتولینوم باشد که برای نوزادان زیر یک سال خطرناک است به گونه‌ای که سازمان غذا و داروی آمریکا توصیه می‌کند عسل تا یک سالگی، به نوزاد خورانده نشود. اما این خطر مربوط به عسل به تنهایی است و ارتباطی با مصرف همزمان آن با خربزه ندارد (۵, ۶).

     

    نتیجه‌گیری:

    باور عمومی مبنی بر کشنده بودن مصرف همزمان خربزه و عسل، هیچ پایه علمی ندارد. هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این ترکیب خطرناک یا مرگبار است.

    با این حال، مصرف بیش از حد هر ماده غذایی می‌تواند باعث ناراحتی‌های گوارشی شود.

    توصیه می‌شود افراد در مصرف هر ماده غذایی اعتدال را رعایت کنند و در صورت داشتن حساسیت یا بیماری خاص، با پزشک خود مشورت کنند.

     

    روش کار:

    برای بررسی این موضوع از کلیدواژه‌های «Melon» و «Honey» با عبارات مترادف آن‌ها در کتابخانه کاکرین، پابمد و اسکاپوس جهت جستجو در عنوان و چکیده مقالات استفاده شد. کلید‌واژه‌ها:

    Melon OR “Cucumis melo” OR Cantaloupe OR Muskmelon OR “Galia melon” OR “Casaba melon” OR “Winter melon” OR Charentais AND Honey

    در نهایت هیچ مطالعه علمی مرتبطی که اثرات منفی مصرف همزمان خربزه و عسل را نشان دهد، یافت نشد. در نهایت به‌صورت غیرنظام‌مند در Google scholar و منابع دیگر جستوجو صورت گرفت. منابع استفاده شده شامل مقالات مروری درباره خواص خربزه و عسل، و مصاحبه با متخصصان تغذیه و گوارش است.

     

    منابع:

    1. Lester, G. E. (2006). Environmental regulation of human health nutrients (ascorbic acid, β-carotene, and folic acid) in fruits and vegetables. HortScience, 41(1), 59-64.
    2. Samarghandian, S., Farkhondeh, T., & Samini, F. (2017). Honey and health: A review of recent clinical research. Pharmacognosy research, 9(2), 121.
    3. https://www.oh-mygut.com/melon-with-honey/
    4. https://chuperfood.com/en/2020/11/25/does-eating-melon-with-honey-lead-to-death/
    5. Aureli, P., Franciosa, G., & Fenicia, L. (2002). Infant botulism and honey in Europe: a commentary. The Pediatric infectious disease journal, 21(9), 866-868.
    6. https://www.cdc.gov/nutrition/InfantandToddlerNutrition/foods-and-drinks/foods-and-drinks-to-limit.html#:~:text=Honey%20before%2012%20months%20may%20cause%20a%20serious,food%2C%20water%2C%20infant%20formula%2C%20or%20on%20their%20pacifier.
    نویسنده: سامان رحیمی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *