×
×

نتیجه بررسی ادعا: شواهد ضعیف
راستی آزمایی: آیا کلروفیل مایع می تواند به کاهش وزن کمک کند؟

  • ۲ شهریور
  • ۰
  • خلاصه بررسی: مطالعات محدودی انجام شده است که نشان داده کلروفیل ممکن است در کاهش وزن موثر باشد. اما این مطالعات محدود اکثرا در سطح آزمایشگاهی و بر روی حیوانات انجام شده و مطالعات بالینی انجام شده بر روی انسان ها بسیار کم است در نتیجه برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا کلروفیل مایع میتواند به طور موثر و ایمن باعث کاهش وزن شود خیلی زود است و به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.  
    راستی آزمایی: آیا کلروفیل مایع می تواند به کاهش وزن کمک کند؟
  • این روز ها نام کلروفیل و به خصوص کلروفیل مایع را در فضای مجازی بسیار میشنویم. کلروفیل، رنگدانه سبز موجود در گیاهان است که اغلب به شکل نیمه صنعتی آن، کلروفیلین، به بازار عرضه می شود.

    مطالب بسیاری در شبکه های اجتماعی در حال فراگیر شدن است که در آن ها ادعا میشود کلروفیل مایع فواید بسیاری برای سلامت انسان دارد.

    بعضی از افرادی فواید متعددی را برای این ماده سبز رنگ برشمرده اند از تقویت سیستم ایمنی بدن و کمک به درمان سرطان گرفته تا بهبود سلامت پوست و کاهش وزن.

    آنچه که در این پست از فکت نامه سلامت به دنبال بررسی آن هستیم تاثیر کلروفیل بر کاهش وزن است.

    یک مطالعه مروی بر روی اثرات کلروفیل بر سلامت انسان در سال ۲۰۱۴ انجام شده است. نویسندگان این مطالعه بر این باورند که در مطالعات آزمایشگاهی، دانشمندان دریافته اند که دو ترکیب مرتبط با کلروفیل، به نام اسیدهای فیتانیک و پریستانیک، ممکن است به مبارزه با چاقی کمک کنند.

    این ترکیبات به تغییر شکل سلول های چربی و افزایش مصرف انرژی در بدن، به ویژه در عضلات کمک می کنند. این بدان معناست که آنها می توانند با سوزاندن انرژی بیشتر بدن و مدیریت بهتر ذخیره چربی در کنترل وزن نقش داشته باشند (۱).

    این مطلعه کلروفیل را از نظر ایمنی مصرف آن در دسته بندی “احتمالا ایمن” قرار داد. یعنی به طور کلی وقتی در حد دوز های استاندارد مصرف شود مشکلی برای افراد ایجاد نمی کند اما برخی از افراد کلروفیل در دسته بندی احتمالا غیرایمن قرار میگیرد.

    برای مثال افرادی که دیابت یا بیماری های قلبی عروقی دارند و همچنین کودکان و خانم های باردار (۱). به گفته‌ی یک وبسایت فعال در زمینه سلامت مصرف روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی گرم از کلروفیل میتواند ایمن باشد اما ما در فکت نامه سلامت منبع معتبر تری درباره دوز مصرف ایمن کلروفیل پیدا نکردیم (۲).

    یک مطالعه کارآزمایی بالینی نیز در این زمینه انجام شده است. این مطالعه بررسی کرد که آیا یک مکمل ساخته شده از غشاهای گیاهان سبز، که شامل کلروفیل و سایر ترکیبات مفید است، می تواند به کاهش وزن کمک کند یا خیر.

    در طی ۱۲ هفته، به ۳۸ زن هر روز قبل از صبحانه مکمل غشای گیاهی یا دارونما داده شد، در حالی که از رژیم غذایی سالم و افزایش فعالیت بدنی نیز پیروی کردند.

    زنانی که مکمل گیاه سبز مصرف کردند وزن بیشتری (حدود ۵ کیلوگرم) در مقایسه با کسانی که دارونما مصرف کردند (حدود ۳.۵ کیلوگرم) کاهش دادند. این مکمل همچنین به کاهش کلسترول بد و کاهش میل به غذاهای شیرین کمک کرد (۳).

    یک مطالعه اخیر در سال ۲۰۲۳ اثرات ضد چاقی کلروفیل a را در موش هایی که از رژیم غذایی غربی تغذیه می کردند را مورد بررسی قرار داد و نشان داد که کلروفیل می تواند هضم چربی را مهار کند و باعث کاهش وزن در این موش ها شود اما این کاهش وزن از نظر بالینی خیلی قابل توجه نبود (۴).

    نتیجه گیری:

    مطالعات محدودی انجام شده است که نشان داده کلروفیل ممکن است در کاهش وزن موثر باشد. اما این مطالعات محدود اکثرا در سطح آزمایشگاهی و بر روی حیوانات انجام شده و مطالعات بالینی انجام شده بر روی انسان ها بسیار کم است در نتیجه برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا کلروفیل مایع میتواند به طور موثر و ایمن باعث کاهش وزن شود خیلی زود است و به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.

    منابع:

    1. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.3109/19390211.2013.859853
    2. https://www.goodrx.com/well-being/supplements-herbs/liquid-chlorophyll-water
    3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24993695/
    4. https://www.mdpi.com/2673-4168/3/4/22

    روش کار:

    برای انجام این بررسی، واژه chlorophyll را در پایگاه پابمد سرچ کردیم که ۴۴ مطالعه به دست آمد. همچنین یک جستجوی دستی در گوگل در رابطه با مطالعات انجام شده بر روی کلروفیل انجام شد.

     

    نویسنده: محمدرضا طاهریان

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *