×
×

نتیجه‌ بررسی: گمراه‌کننده
راستی آزمایی: آیا تفلون موجود در ماهیتابه، تأثیرات منفی بر سلامت انسان می‌گذارد؟

  • ۹ مرداد
  • ۰
  • خلاصه بررسی: پوشش‌های تفلون، پس از حذف ماده شیمیایی PFOA از تولیداتشان از سال 2013، به طور کلی ایمن‌تر هستند و خطرات بهداشتی عمده‌ای در پی ندارند. با این حال، استفاده از ظروف تفلون در دماهای بسیار بالا ممکن است منجر به آزاد شدن مواد شیمیایی سمی و بروز مشکلاتی مانند تب پلیمری شود. بنابراین، استفاده صحیح و اجتناب از دماهای زیاد می‌تواند به کاهش خطرات احتمالی کمک کند.
    راستی آزمایی: آیا تفلون موجود در ماهیتابه، تأثیرات منفی بر سلامت انسان می‌گذارد؟
  • بیان مساله

    تفلون یک پوشش غیرچسبنده است که از یک ماده پلاستیکی به نام پلی‌تترافلورواتیلن (PTFE) ساخته شده است. این پوشش به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت و مواد شیمیایی، در ظروف پخت و پز و بسیاری از محصولات صنعتی دیگر استفاده می‌شود. تفلون به دلیل خاصیت غیرچسبندگی، پخت و پز را آسان‌تر کرده و تمیز کردن ظروف را راحت‌تر می‌کند.

    اما در مورد پوشش های نچسب مانند تفلون بحث و جدل‌هایی وجود دارد. برخی منابع ادعا می کنند که این محصولات مضر هستند و با خطراتی چون سرطان مرتبط هستند، در حالی که برخی دیگر اصرار دارند که پخت و پز با ظروف نچسب کاملاً ایمن است.

    در این مطلب از فکت‌‌نامه سلامت به دنبال حقیقت این موضوع می‌ پردازیم:

    امروزه تمامی محصولات تفلون فاقد ماده PFOA است. این ماده یک آلاینده سمی محیطی و ماندگار، هستند. بنابراین اثرات بهداشتی قرار گرفتن در معرض این ماده دیگر جای نگرانی ندارد.

    با این حال، این ماده شیمیایی تا سال ۲۰۱۳ در تولید تفلون استفاده می‌شد. به‌نحوی که این ماده شیمیایی در خون بیش از ۹۸ درصد از افرادی که در نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه ایالات متحده در سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰ شرکت کردند یافت شده است (۱).

    برنامه نظارت ماده شیمیایی PFOA، که در سال ۲۰۰۶ توسط آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) راه‌اندازی شد، باعث حذف این ماده از محصولات تفلون شد. همه شرکت‌ها اهداف برنامه را برآورده کردند، بنابراین تمام محصولات تفلون، از جمله ظروف پخت نچسب، از سال ۲۰۱۳ بدون ماده شیمیایی PFOA بوده‌اند (۷).

    به طور کلی، تفلون یک ترکیب ایمن و پایدار است. با این حال، در دمای بالاتر از ۲۶۰ درجه سانتیگراد، پوشش‌های تفلون روی ظروف نچسب شروع به شکستن می‌کنند و مواد شیمیایی سمی را در هوا آزاد می‌کنند (۸). استنشاق این دودها ممکن است منجر به تب پلیمری شود که به آنفولانزای تفلون نیز معروف است. این وضعیت معمولاً در عرض ۱۲ تا ۴۸ ساعت برطرف می شود.

    تعداد کمی از مطالعات موردی نیز عوارض جانبی جدی تری از قرار گرفتن در معرض تفلون گرم شده از جمله آسیب ریه را گزارش کرده‌اند (۹-۱۲). از طرفی باید دقت داشت که لزوما این ترکیباتی گازی فورا توسط ما استنشاق نمی‌شوند و از پنجره یا هود آشپرخانه خارج می‌شود مگر این که به‌صورت مداوم در معرض این ترکیبات گازی قرار داشته باشیم.

    نتیجه‌گیری:

    پوشش‌های تفلون، پس از حذف ماده شیمیایی PFOA از تولیداتشان از سال ۲۰۱۳، به طور کلی ایمن‌تر هستند و خطرات بهداشتی عمده‌ای در پی ندارند. با این حال، استفاده از ظروف تفلون در دماهای بسیار بالا ممکن است منجر به آزاد شدن مواد شیمیایی سمی و بروز مشکلاتی مانند تب پلیمری شود. بنابراین، استفاده صحیح و اجتناب از دماهای زیاد می‌تواند به کاهش خطرات احتمالی کمک کند.

    روش کار: برای بررسی این موضوع از کلیدواژه‌های «Teflon» و «Risk» با عبارات مترادف آن‌ها در کتابخانه کاکرین و پابمد جهت جستوجو در عنوان مقالات استفاده شد. کلید‌واژه‌ها:

    Teflon OR “Polytetrafluoroethylene” OR PTFE OR “Fluorocarbon” OR “Fluorocarbon resin” OR “Non-stick coating” OR “Non stick coating” OR “Anti-adhesive coating” OR “Anti adhesive coating” AND “Toxicity” OR “Danger” OR “Risk” OR “Hazard” OR “Harm” OR “Harmful”

    در نهایت ۳۷ مطالعه در پایگاه پابمد یافت شد که ۴ مورد آن مرتبط با موضوع بودند. بقیه منابع از مجلات و وبسایت‌های اینترنتی دیگر یافت شدند.

    1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18007991
    2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33780327/
    3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32944748/
    4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32950793/
    5. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33916482/
    6. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25567616/
    7. https://www.epa.gov/assessing-and-managing-chemicals-under-tsca/and-polyfluoroalkyl-substances-pfass-under-tsca
    8. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28913736/
    9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4544973/
    10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16922460
    11. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25971706
    12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17087340

     

     

     

    نویسنده: سامان رحیمی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *