×
×

نتیجه بررسی ادعا: عدم وجود شواهد
راستی آزمایی: مصرف هم‌زمان ماهی با ماست یا دوغ خطرناک است؟

  • ۳ مرداد
  • ۰
  • خلاصه بررسی: هیچ شواهدی مبنی بر مضر بودن مصرف هم‌زمان ماهی و لبنیات وجود ندارد و در بسیاری از فرهنگ‌های غذایی این دو کنار هم مصرف می‌شوند.
    راستی آزمایی: مصرف هم‌زمان ماهی با ماست یا دوغ خطرناک است؟
  •  بیان مسئله:

    بسیاری از افراد بر این باورند که خوردن هم‌زمان ماهی و ماست یا دوغ خطرناک است و عوارض فراوانی از جمله لک‌وپیس، یبوست و اختلالات گوارش، حساسیت و آلرژی و… می‌شود. این باور نسل به نسل در گردش است. در این پست از فکت نامه سلامت به این سؤال پاسخ می‌دهیم که آیا واقعاً مصرف هم‌زمان ماهی و ماست خطرناک است؟

    یک باور بدون پشتوانه علمی که در بین بعضی از افراد رایج است این است که “خوردن ماست با ماهی و گوشت بسیار مضر است و به گفته حکمای طب سنتی باعث بلغم فراوان می‌شود. از نظر طب سنتی یکی از مهم‌ترین عوامل ابتلا به ویتیلیگو (برص و لک‌وپیس) خوردن ماست با گوشت (ماهی) است”. اما باید گفت ویتیلیگو به دلیل کمبود رنگ‌دانه‌ای به نام ملانین در پوست ایجاد می‌شود.

    ملانین توسط سلول‌های پوست به نام ملانوسیت تولید می‌شود و به پوست شما رنگ می‌دهد. در بیماری ویتیلیگو، ملانوسیت‌های کافی برای تولید ملانین کافی در پوست شما وجود ندارد. ریسک فاکتورهای مختلفی در ابتلا به ویتیلیگو مؤثرند از عوامل ژنتیک گرفته تا ابتلا به بیماری‌های تیروئیدی اما تا کنون هیچ مطالعه‌ای که نشان دهد مصرف هم‌زمان ماهی و ماست باعث ابتلا به ویتیلیگو یا بدتر شدن آن می‌شود وجود ندارد (۱).

    از طرفی از نظر تغذیه، یکی از علل بیماری پیسی کمبود مواد مغذی مانند اسیدفولیک و کمبود ویتامین B12 است (۲). لبنیات و گوشت ماهی حاوی مقادیر زیادی ویتامین B12 هستند که نه تنها منجر به برص نمی‌شود، بلکه از نظر تئوری مصرف ماهی ممکن است از بروز آن جلوگیری کند.

    در مورد سوءهاضمه ناشی از مصرف هم‌زمان ماهی و ماست احتمالاً این باور مکتب آیورودا برای اولین‌بار نشئت گرفته است. آیورودا، یک سیستم درمانی باستانی است که بیش از ۳۰۰۰ سال پیش در هند پدید آمد. واژه آیورودا از کلمات سانسکریت ayur (زندگی) و veda (علم یا دانش) گرفته شده است؛

    بنابراین، آیورودا به دانش زندگی ترجمه می‌شود. آیورودا مداخلات سبک زندگی و درمان‌های طبیعی را برای بازیابی تعادل بین بدن، ذهن، روح و محیط تشویق می‌کند (۳). در آیورودا ماهی و ماست جزو غذاهای ناسازگار با یکدیگر طبقه بندی می‌شوند (۴).

    با این حال دلیل این طبقه بندی مشخص نیست و هیچ شواهد علمی معتبری مبنی بر سوءهاضمه بعد از مصرف هم‌زمان ماست و ماهی وجود ندارد. در بسیاری از فرهنگ‌های غذایی ماهی به همراه ماست یا سس‌هایی که بر پایه ماست هستند مصرف می‌شود و گزارشی علمی مبنی بر مشکلات گوارشی ناشی از آن تا کنون وجود ندارد.

     نتیجه‌گیری: هیچ شواهدی مبنی بر مضر بودن مصرف هم‌زمان ماهی و لبنیات وجود ندارد و در بسیاری از فرهنگ‌های غذایی این دو کنار هم مصرف می‌شوند.

    منابع:

    1. https://www.niams.nih.gov/health-topics/vitiligo
    2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9394983/
    3. https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/ayurveda
    4. https://gulfnews.com/friday/art-people/ask-the-expert-is-fish-and-yogurt-a-wrong-combination-1.2034765

     

    نویسنده: محمدرضا طاهریان

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *