×
×

نتیجه بررسی: ادعای فاقد شواهد
راستی آزمایی: آیا خبر کشف ویروس جدید (چندیپور) غیرقابل درمان در هند صحت دارد؟

  • ۳۱ تیر
  • ۰
  • خلاصه راستی آزمایی: براساس بررسی فکت نامه سلامت، اولا این ویروس جدید نیست و در گذشته نیز وجود داشته است. دوما افزایش موارد مربوط به هند است و هنوز افزایش مواردی در سایر کشورها گزارش نشده است. سوما برخی بیماری ها سالها در بسیاری از کشورها وجود دارد که برخی مواقع افزایش موارد بیشتر از حد انتظار است و در ماجرای این خبر نیز کشور هند در برخی مناطق شاهد این افزایش موارد است. در نتیجه ادعای کشف ویروس شدید در هند ادعای فاقد شواهد است.
    راستی آزمایی: آیا خبر کشف ویروس جدید (چندیپور) غیرقابل درمان در هند صحت دارد؟
  • ساعاتی قبل در رسانه های ایرانی، خبری با این متن “ویروس جدید غیر قابل درمان به سرعت در هند گسترش یافته است” منتشر شده است.

    فکت نامه سلامت به بررسی ابعاد این خبر پرداخته است و ماجرا از این قرار است:

    ۱- وزیر بهداشت ایالت گجرات اعلام کرده ۵۰ مورد ابتلا به ویروس چاندی‌پورا در این ایالت گزارش شده است و ۲۰ نفر تاکنون به دلیل این ویروس مرگبار جان خود را از دست داده اند.

    ۲- این اولین مورد افزایش موارد ابتلا به ویروس چاندی‌پورا در هند نیست و در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ نیز در بخش‌هایی از مرکز هند، از جمله مهاراشترا ، گجرات، و آندرا پرادش این ویروس شیوع پیدا کرد که باعث مرگ بیش از ۳۰۰ کودک شد.

    ۳- ویروس چاندیپورا (CHPV) ویروسی متعلق به خانواده ویروس‌های میله‌ای (Rhabdoviridae) است که شامل هاری نیز می‌شود. این بیماری توسط پشه و پشه خاکی منتقل می شود. از جمله پشه آئدس که ناقل بیماری دنگی نیز هست.

    ۴- این ویروس در غدد بزاقی این حشرات وجود دارد و می تواند از طریق نیش به انسان یا حیوانات اهلی منتقل شود. عفونت ناشی از ویروس می تواند منجر به آنسفالیت و التهاب بافت‌های فعال مغز شود.

    ۵- ویروس چاندی‌پورا در سال ۱۹۶۵ در خون ۲ فرد مبتلا به تب در روستایی در نزدیکی ناگ‌پور، مهاراشترا کشف شد.

    ۶- علائم معمولی عبارتند از شروع سریع تب، استفراغ، تغییر وضعیت روانی، تشنج، اسهال، مشکلات عصبی و علائم مننژیت. این ویروس بیشتر کودکان زیر ۱۵ سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بیشتر در مناطق روستایی دیده می‌شود.

     نتیجه گیری: براساس بررسی فکت نامه سلامت، اولا این ویروس جدید نیست و در گذشته نیز وجود داشته است. دوما افزایش موارد مربوط به هند است و هنوز افزایش مواردی در سایر کشورها گزارش نشده است. سوما برخی بیماری ها سالها در بسیاری از کشورها وجود دارد که برخی مواقع افزایش موارد بیشتر از حد انتظار است و در ماجرای این خبر نیز کشور هند در برخی مناطق شاهد این افزایش موارد است. در نتیجه ادعای کشف ویروس شدید در هند ادعای فاقد شواهد است.

     

    منابع:

    https://www.ndtv.com/india-news/16-dead-due-to-chandipura-virus-50-cases-reported-gujarat-minister-6150410

    https://www.ndtv.com/india-news/16-dead-due-to-chandipura-virus-50-cases-reported-gujarat-minister-6150410

    نویسنده: احمد مهری

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *