×
×

نتیجه‌ بررسی:‌ شواهد ضعیف
آیا استفاده از ظروف پلاستیکی در ماکروویو برای سلامتی انسان مضر است؟

  • ۲۰ تیر
  • ۰
  • خلاصه بررسی: با توجه به شواهد موجود، استفاده از ظروف پلاستیکی در مایکروویو می‌تواند منجر به مهاجرت مواد شیمیایی مضر به غذا و به دنبال آن تاثیرات منفی بر سلامت انسان شود. اگرچه برخی از این مواد در غلظت‌های پایین میتواند قابل اغماض باشد، اما تاثیرات تجمعی و طولانی‌مدت آنها همچنان نگرانی‌زا است. به ویژه، فتالات‌ها و بیسفنول A که مواد مختل‌کننده غدد درون‌ریز هستند، به طور خاص باید مورد توجه قرار گیرند. اگرچه برخی شواهد از تاثیر مواد شیمیایی و تاثیرات منفی آن بر سلامت پشتیبانی می‌کنند، اما سطح قطعیت این شواهد ضعیف است و نیاز به مطالعات بیشتر و مطالعات مروری برای ارائه نتیجه‌گیری قاطع وجود دارد. همچنین شایان ذکر است که نیاز به مطالعات بیشتر در این زمینه بر روی انسان‌ها است تا بتوان با اطمینان درباره این موضوع نظر داد.
    آیا استفاده از ظروف پلاستیکی در ماکروویو برای سلامتی انسان مضر است؟
  • امروزه استفاده از مایکروویو برای پخت‌وپز و گرم کردن غذا به یک روش رایج تبدیل شده است. یکی از نگرانی‌های عمده در این زمینه، استفاده از ظروف پلاستیکی در مایکروویو (فر) و تاثیرات احتمالی مواد شیمیایی مضر مهاجر به غذا است. در این مطلب، به بررسی شواهد علمی موجود در مورد مهاجرت مواد شیمیایی از ظروف پلاستیکی به غذا و تاثیر احتمالی آن بر انسان در هنگام استفاده از مایکروویو پرداخته‌ایم.

    مطالعات مختلف نشان داده‌اند که استفاده از ظروف پلاستیکی در مایکروویو می‌تواند منجر به مهاجرت مواد شیمیایی به غذا شود. بر اساس یک مطالعه، ۷۴ ترکیب شیمیایی مختلف از ظروف پلاستیکی به غذا منتقل شده‌اند، که تعدادی از این ترکیبات در استفاده از مایکروویو نسبت به فر معمولی بیشتر بوده است. همچنین، مطالعه دیگری نشان داد که ترکیباتی مانند متیل‌بنزن، اتیل‌بنزن، و استایرن در تمامی ظروف پلاستیکی که برای گرم کردن غذا در مایکروویو استفاده شده بودند، یافت شده‌اند.

    یک مطالعه دیگر نشان داد که استفاده طولانی‌مدت از ظروف پلاستیکی می‌تواند منجر به افزایش مهاجرت فتالات‌ها، که مواد مختل‌کننده غدد درون‌ریز هستند، به غذا شود. این مواد می‌توانند تاثیرات منفی بر سلامت انسان داشته باشند، از جمله تاثیرات بر سیستم تولید مثل.

    علاوه بر این، تحقیقی در سطح آزمون بر روی موش‌ها نشان داده که تغذیه با غذاهای گرم شده در ظروف پلاستیکی منجر به تغییرات آسیب‌شناختی در کبد و کلیه‌های موش‌ها می‌شود. این نتایج نشان می‌دهند که استفاده از ظروف پلاستیکی در مایکروویو می‌تواند تاثیرات منفی بر سلامت داشته باشد.

    نتیجه‌گیری
    با توجه به شواهد موجود، استفاده از ظروف پلاستیکی در مایکروویو می‌تواند منجر به مهاجرت مواد شیمیایی مضر به غذا و به دنبال آن تاثیرات منفی بر سلامت انسان شود. اگرچه برخی از این مواد در غلظت‌های پایین میتواند قابل اغماض باشد، اما تاثیرات تجمعی و طولانی‌مدت آنها همچنان نگرانی‌زا است. به ویژه، فتالات‌ها و بیسفنول A که مواد مختل‌کننده غدد درون‌ریز هستند، به طور خاص باید مورد توجه قرار گیرند. اگرچه برخی شواهد از تاثیر مواد شیمیایی و تاثیرات منفی آن بر سلامت پشتیبانی می‌کنند، اما سطح قطعیت این شواهد ضعیف است و نیاز به مطالعات بیشتر و مطالعات مروری برای ارائه نتیجه‌گیری قاطع وجود دارد. همچنین شایان ذکر است که نیاز به مطالعات بیشتر در این زمینه بر روی انسان‌ها است تا بتوان با اطمینان درباره این موضوع نظر داد.

     

     

    در زیر خلاصه ای از روش کار و منابع آمده است:

    روش کار: برای بررسی این موضوع از کلیدواژه‌های مایکروویو و ظروف پلاستیک با عبارات مترادف آن‌ها در کتاب‌خانه کاکرین، پایگاه پابمد و اسکاپوس استفاده شد.

    (Microwave[Title] OR “Microwave oven”[Title] OR “Microwave cooker”[Title] OR “Microwave cooking”[Title] OR “Microwave heating”[Title] OR “Microwave meals”[Title] OR “Microwave food”[Title] OR “Microwave dishes”[Title] OR “Microwave plates”[Title] OR “Microwave bowls”[Title] OR “Microwave covers”[Title] OR “Microwave steamers”[Title] OR “Microwave mug”[Title] OR “Cooker”[Title] OR “Stove”[Title] OR “Range”[Title]) AND (Plastic[Title] OR “Plastic containers”[Title] OR “Plastic bottles”[Title] OR “Plastic jars”[Title] OR “Plastic packaging”[Title] OR “Plastic storage containers”[Title] OR “Plastic food containers”[Title] OR “Plastic cups”[Title] OR “Plastic trays”[Title] OR “Plastic bowls”[Title] OR “Plastic lunch boxes”[Title] OR “Plastic takeout containers”[Title] OR “Plastic freezer containers”[Title] OR “Plastic salad containers”[Title] OR “Plastic deli containers”[Title] OR “Plastic condiment containers”[Title])

    در نهایت در کتاب‌خانه کاکرین، پایگاه پابمد و اسکاپوس به‌ترتیب ۳۸ مطالعه مروری، ۷۱ مطالعه و ۷۵ مطالعه یافت شد. هیچ یک از مطالعات مروری کتابخانه کاکرین مرتبط با موضوع نبوده و از منابع خارج شدند. سپس مطالعات باقی مانده در پایگاه پابمد و اسکاپوس با هم ادغام شده و ده مطالعه وارد بررسی ما شدند.

    منابع:‌
    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S002196732100385X
    https://www.jstage.jst.go.jp/article/analsci/22/2/22_2_225/_article/-char/ja/
    https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02652030210123887
    https://www.mdpi.com/1660-4601/11/1/507Phthalates
    https://europepmc.org/article/med/30292187
    https://researcherslinks.com/uploads/articles/1644791665PJZ_MH20210824140828-R1_Batool%20et%20al.pdf
    https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/19440049.2011.580013
    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0362028X22090111

    نویسنده: سامان رحیمی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *