×
×

نتیجه بررسی ادعا: درست
آیا مصرف روزانه مکمل آهن در بهبود سلامت زنان در دوران قاعدگی مؤثر است؟

  • ۱۸ تیر
  • ۰
  • خلاصه بررسی: شواهد با سطح قطعیت بالا وجود دارند که تایید کننده تاثیر مثبت استفاده از مکمل آهن در زنان برای جلوگیری از آنمی ناشی از قاعدگی هستند. این به معنای توصیه پزشکی به عموم جامعه برای مصرف خودسرانه مکمل آهن نیست و توصیه می‌شود بدون تجویز پزشک اقدام به مصرف قرص آهن نکنید.
    آیا مصرف روزانه مکمل آهن در بهبود سلامت زنان در دوران قاعدگی مؤثر است؟
  • کم‌خونی یا آنمی ازجمله عارضه‌های هستند که از زنان و مردان را درگیر به خود می‌کند. منظور از کم‌خونی کم‌بودن قابل‌توجه گلبول‌های قرمز خون است. کم‌خونی در زنان شایع‌تر از مردان است به‌طوری‌که شیوع آن در مردان و زنان به ترتیب ۱۱ و ۳۳  درصد است.

    یکی از علل سه برابر بودن شیوع کم خونی در زنان ممکن است دوران قاعدگی باشد. دوران قاعدگی در صورتی که با خونریزی شدید همراه باشد می‌تواند باعث آنمی شود.

    یکی از راه‌های مقابله با کم خونی استفاده از مکمل آهن است. در این پست از فکت نامه سلامت قصد داریم به این سوال پاسخ بدهیم که آیا مصرف روزانه مکمل آهن در بهبود سلامت زنان در دوران قاعدگی  موثر است؟

    برای پاسخ با این سؤال ما یک مطالعه کاکرین را یافتیم که در سال ۲۰۱۶ انجام و سپس در سال ۲۰۱۹ به روز رسانی شده بود. این مرور کاکرین شامل ۶۷ مطالعه کارآزمایی بالینی بود که به مقایسه اثر مصرف آهن به مدت حداقل پنج روز در هفته با عدم مصرف آهن، در زنانی که عادت ماهیانه می‌شوند، پرداخته‌اند.

    گروه هدف این مطالعه زنان غیر باردار در سن باروری (قاعدگی) بود و مجموعا شامل بیش از ۸۰۰۰ شرکت کننده است. این مطالعه نشان داد مصرف روزانه مکمل آهن در زنان تحت مطالعه باعث کاهش حدودا ۶۰ درصدی ابتلا به آنمی در بیماران دریافت کننده مکمل آهن می شود.

    به طور کلی سطح قطعیت شواهد وارد شده در این مرور کاکرین بالا بود. شواهد دال بر تاثیرات آهن بر دیگر پیامدها، مانند درد شکم، کیفیت پائینی داشت و نمی توان در این مورد نظر قطعی داد. این مرور نشان داد اطلاعاتی در مورد تاثیرات آهن بر مرگ و میر در این گروه جمعیتی وجود ندارد.

    همچنین یک دستورالعمل در این زمینه تدوین شده است که پیشنهاد می‌کند زنان سه ماه متوالی از هر سال را روزانه به مقدار ۳۰-۶۰  میلی گرم مکمل آهن مصرف کنند.

    ما در فکت نامه سلامت نتوانستیم دستورالعمل کشوری که متناسب با شرایط کشور به طور خاص برای جمعیت زنان ایرانی تدوین شده باشد را پیدا کنیم. با توجه به نتایج امیدوار کننده مطالعات و سطح قطعیت بالای شواهد موجود انجام مطالعات مشابه در سطح کشور و تنظیم دستورالعمل‌های مربوطه ضروری به نظر می‌رسد.

    نتیجه‌گیری: شواهد با سطح قطعیت بالا وجود دارند که تایید کننده تاثیر مثبت استفاده از مکمل آهن در زنان برای جلوگیری از آنمی ناشی از قاعدگی هستند. این به معنای توصیه پزشکی به عموم جامعه برای مصرف خودسرانه مکمل آهن نیست و توصیه می‌شود بدون تجویز پزشک اقدام به مصرف قرص آهن نکنید.

    نویسنده: محمدرضا طاهریان

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *