×
×

نتیجه بررسی ادعا: عدم وجود شواهد کافی
آیا مصرف محصولات تراریخته باعث ایجاد سرطان می‌شود؟

  • ۳۰ خرداد
  • ۰
  • خلاصه بررسی: مواد غذایی اصلاح ژنتیکی شده یا تراریخته ای که توسط سازمان غذا و دارو تایید شده اند به اندازه ی سایر غذاها برای مصرف ایمن هستند و چه بسا در بعضی از موارد ارزش تغذیه ای بالاتری نیز  نسبت محصولات عادی دارند. تا کنون مطالعه ای با شواهد محکم که بتواند نشان دهد این مواد غذایی سرطان زا هستند وجود ندارد و از پتانسیل این محصولات در افزایش امنیت غذایی به خصوص در کشور هایی که با فقر و گرسنگی مواجه هستند باید استفاده کرد.
    آیا مصرف محصولات تراریخته باعث ایجاد سرطان می‌شود؟
  • بیان مسئله: ارگانیسم‌های اصلاح‌شده ژنتیکی  را می‌توان به عنوان گیاهان، حیوانات یا میکروارگانیسم‌هایی تعریف کرد که در آن‌ها ماده ژنتیکی (DNA) به گونه‌ای تغییر یافته است که به طور طبیعی اتفاق نمی‌افتد. این فناوری اغلب «بیوتکنولوژی مدرن» یا «فناوری ژن»، گاهی اوقات «فناوری DNA نوترکیب» یا «مهندسی ژنتیک» نامیده می‌شود. غذاهای تولید شده از ارگانیسم های تراریخته یا با استفاده از آنها اغلب به عنوان غذاهای تراریخته شناخته می شوند و در این مطلب بررسی می کنیم که آیا این غذاهای تراریخته باعث ایجاد سرطان میشوند؟ و اینکه آیا استفاده از این محصولات می‌تواند خطرات جدی برای سلامت انسان به دنبال داشته باشد؟

    غذاهای تراریخته توسط سازمان های غذا و دارو در کشور های مختلف تحت ارزیابی های ایمنی قرار می گیرند که بر جهش ژن ها، خواص سمی احتمالی و اثرات تغذیه ای تمرکز دارد. موارد زیر مهم ترین نگرانی هایی که ممکن است در رابطه با این محصولات وجود داشته باشد:

    1. محصولات تراریخته می توانند به طور بالقوه واکنش های آلرژیک ایجاد کنند.
    2. خطر کم اما احتمالی وجود دارد که ژن‌های غذاهای تراریخته به سلول‌های انسانی یا باکتری‌های روده منتقل شوند و منجر به مشکلات سلامتی شوند.
    3. ژن‌های گیاهان تراریخته می‌توانند به محصولات غیرتراریخته سرایت کنند، که می‌تواند منجر به اختلاط ناخواسته محصولات تراریخته و غیرتراریخته در مواد غذایی شود.

    به طور کلی نمی توان یک نظر واحد در مورد ایمن بودن همه ی مواد غذایی تراریخته داد و این مواد باید به صورت موردی تحت آزمایش قرار بگیرند تا تاییدیه لازم برای مصرف را دریافت کنند و در صورت دریافت تاییدیه از سازمان غذا و دارو مشکلی برای مصرف این غذاها وجود ندارد. در مورد سرطانزایی این مواد در حال حاضر مطالعه ای با شواهد محکم که بتواند نشان دهد مواد غذایی تراریخته باعث ایجاد سرطان میشوند وجود ندارد. از طرفی دلیل قانع کننده ای نیز وجود ندارد که این مواد بتوانند باعث ایجاد سرطان شوند. اما باید به این موضوع اشاره کرد که مطالعات بیشتری باید در خصوص اثرات مضر احتمالی این غذا ها بر روی سلامت بدن  در طولانی مدت نیاز است. علاوه بر این در تصمیم گیری ها باید مزایای غذاهای اصلاح ژنتیکی شده نیز در نظر گرفته شود. گیاهانی که اصلاح ژنتیکی میشوند مقاومت بالاتری در برابر آفات دارند و نیاز به استفاده از آفت کش های شیمیایی را کاهش میدهند، در برابر بیماری مقاومند، باعث افزایش محصولات میشوند و در نتیجه راهکاری برای امنیت غذایی در کشور هایی هستند که در فقر و گرسنگی به سر میبرند و در نهایت بعضی از آنها با هدف بهبود ارزش تغذیه ای از نظر ژنتیکی اصلاح می شوند ارزش تغذیه ای بالاتری نسبت به غذاهای معمولی دارند.

    نتیجه گیری: مواد غذایی اصلاح ژنتیکی شده یا تراریخته ای که توسط سازمان غذا و دارو تایید شده اند به اندازه ی سایر غذاها برای مصرف ایمن هستند و چه بسا در بعضی از موارد ارزش تغذیه ای بالاتری نیز  نسبت محصولات عادی دارند. تا کنون مطالعه ای با شواهد محکم که بتواند نشان دهد این مواد غذایی سرطان زا هستند وجود ندارد و از پتانسیل این محصولات در افزایش امنیت غذایی به خصوص در کشور هایی که با فقر و گرسنگی مواجه هستند باید استفاده کرد.

     در نتیجه فکت نامه سلامت با بررسی تمام شواهد، این ادعا را فاقد شواهد کافی میداند.

     

    منابع:

    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5595713/

    https://www.cancerresearchuk.org/about-cancer/causes-of-cancer/cancer-myths/do-genetically-modified-foods-cause-cancer

    https://www.fda.gov/media/135280/download

    https://www.who.int/news-room/questions-and-answers/item/food-genetically-modified

     

    نویسنده: محمدرضا طاهریان

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *