×
×

نتیجه بررسی ادعا: درست
بررسی ادعا: مصرف بی رویه گوشت قرمز و کباب باعث افزایش احتمال بروز سرطان میشود؟

  • ۶ خرداد
  • ۰
  • با توجه به محبوبیت این غذاهای حاوی گوشت قرمز و استفاده گسترده از آنها در بسیاری از رژیم های غذایی به خصوص غذاهای ایرانی، بررسی اینکه آیا ارتباط قابل توجهی بین مصرف آنها و افزایش خطر ابتلا به سرطان وجود دارد ضروری است. هدف این پست از فکت نامه سلامت بررسی اعتبار این ادعا با بررسی تحقیقات و مطالعات علمی است تا مشخص شود که آیا خوردن گوشت قرمز و کباب واقعاً به افزایش احتمال سرطان منجر میشود یا نه؟ و در نتیجه اطلاعات واضح و دقیقی را برای عموم فراهم ‌کند.
    بررسی ادعا: مصرف بی رویه گوشت قرمز و کباب باعث افزایش احتمال بروز سرطان میشود؟
  • گوشت قرمز و کباب یکی از مواد غذایی است که در ایران مخاطب فراوانی دارد. برای روشن شدن این موضوع، یک مطالعه فراتحلیل روی ۴۳ مطالعه شامل ۱۶۵۷۲ نفر نشان داد که خوردن گوشت قرمز و فرآوری شده با خطر بالاتر سرطان معده مرتبط است. به طور خاص، مصرف زیاد گوشت قرمز خطر ابتلا به آن را تا ۴۱ درصد و گوشت فرآوری شده (مانند سوسیس، کالباس، کوکتل و …) را تا ۵۷ درصد افزایش می دهد.

    در مقابل، مصرف گوشت سفید با کاهش خطر ابتلا به سرطان معده همراه بود و این خطر را تا ۲۰ درصد کاهش داد. به ازای مصرف هر ۱۰۰ گرم گوشت قرمز در روز، این خطر ۲۶ درصد و به ازای هر ۵۰ گرم گوشت فرآوری شده در روز، ۷۲ درصد افزایش می یابد.

    این نشان می دهد که در حالی که گوشت قرمز و فرآوری شده ممکن است خطر سرطان معده را افزایش دهد، گوشت سفید ممکن است آن را کاهش دهد.

    یک مطالعه متا آنالیز دیگر نیز در این زمینه انجام شده است که نتایج آن به شرح زیر است:

    گوشت قرمز:

    سرطان سینه: افزایش ۹ درصدی خطر

    سرطان آندومتر: خطر افزایش ۲۵ درصدی

    سرطان کولورکتال: افزایش خطر ۱۰ درصدی

    سرطان روده بزرگ: افزایش خطر ۱۷ درصدی

    سرطان رکتوم: افزایش خطر ۲۲ درصدی

    سرطان ریه: افزایش خطر ۲۶ درصدی

    کارسینوم کبدی (سرطان کبد): افزایش خطر ۲۲ درصدی

    گوشت فرآوری شده:

    سرطان سینه: افزایش خطر ۶ درصدی

    سرطان کولورکتال: افزایش خطر ۱۸ درصدی

    سرطان روده بزرگ: افزایش خطر ۲۱ درصدی

    سرطان رکتوم: افزایش خطر ۲۲ درصدی

    سرطان ریه: افزایش خطر ۱۲ درصدی

    نتیجه گیری: مصرف زیاد گوشت قرمز و کباب با افزایش خطر ابتلا به چندین سرطان از جمله سرطان سینه، آندومتر، کولورکتال، روده بزرگ، رکتوم، ریه و کبد مرتبط است. به طور مشابه، مصرف گوشت فرآوری شده با خطر بالاتر سرطان سینه، کولورکتال، روده بزرگ، رکتوم و ریه مرتبط است. این شواهد نشان می دهد که کاهش مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده به طور بالقوه می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. اما باید توجه داشت مصرف گوشت مزایایی را نیز برای سلامت انسان دارد و نباید به طور کامل مصرف آن قطع گردد. شواهدی برای اینکه دقیقا چه مقدار گوشت قرمز به صورت روزانه مجاز به مصرف هستیم وجود ندارد.

     

    فکت نامه سلامت با بررسی تمام شواهد، این ادعا را درست میداند.

     

    منابع:

    https://www.who.int/news-room/questions-and-answers/item/cancer-carcinogenicity-of-the-consumption-of-red-meat-and-processed-meat

    https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34455534/

    https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30979076/

    نویسنده: محمدرضا طاهریان

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *