×
×

نتیجه بررسی ادعا: گمراه کننده
بررسی ادعا: داروهای قلبی عروق و دیابت میتواند باعث افزایش سرطان در بیماران شود.

  • ۶ خرداد
  • ۰
  • این ادعا که استفاده از داروهای قلبی عروقی و دیابت ممکن است خطر ابتلا به سرطان را در بیماران افزایش دهد، نگرانی قابل توجهی را در این بیماران ایجاد کرده است و نیاز به بررسی کامل واقعیت دارد. با توجه به شیوع گسترده بیماری های قلبی عروقی و دیابتی و اتکای بیماران به داروهایی مانند استاتین ها، متفورمین و ... درک خطرات احتمالی سرطان زایی مرتبط با این درمان ها بسیار مهم است. در این گزارش از فکت نامه سلامت به بررسی این ادعا میپردازیم.
    بررسی ادعا: داروهای قلبی عروق و دیابت میتواند باعث افزایش سرطان در بیماران شود.
  • در مورد داروهای مرتبط با دیابت، نمی توان یک جمله کلی گفت که این دارو ها باعث افزایش سرطان یا کاهش آن میشوند، بلکه باید به تفکیک مورد بررسی قرار بگیرند.

    بر اساس نتایج یک مطالعه متاآنالیز شامل ۱۷۱ میلیون شرکت کننده، داروهای دیابت می توانند بر خطر سرطان تأثیر بگذارند. این بررسی نشان داد که برخی داروها با خطر کمتر سرطان روده بزرگ و کبد مرتبط هستند.این دارو ها حتی با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، ریه و کبد مرتبط بودند. مصرف انسولین با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه و پروستات را همرا بود، اما با خطر بالاتر سرطان‌های کبد و پانکراس مرتبط بود.

    در مورد دارو های بیماری های قلبی عروقی نیز دقیقا مانند داروهای دیابت، نمیتوان یک نتیجه گیری کلی داشت بلکه باید مورد به مورد بررسی شوند. برای مثال بر اساس یک مطالعه مرور نظام مند شامل  ۲۱۸ مطالعه، مصرف آسپرین با کاهش خطر ابتلا به چندین نوع سرطان مرتبط است. این بررسی جامع نشان داد که مصرف منظم آسپرین به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان کلی و همچنین انواع خاصی مانند سرطان معده، مری، کولورکتال، پانکراس، تخمدان، آندومتر، سینه و پروستات را کاهش می دهد.

    نتیجه گیری: اگرچه بعضی از داروهای دیابت و بیماری های قلبی عروقی ممکن است باعث افزایش شانس ابتلا به انواعی از سرطان شود اما این خطر بالقوه در مقابل مزایای بالقوه و بالفعلی که این داروها ارائه میکنند ناچیز است و نباید باعث تردید در مصرف دارو های این بیماران شود زیرا این دارو های نه تنها کیفیت زندگی بیمار را افزایش میدهند بلکه در بعضی موارد جان بیماران به آن وابسته است.

     

    فکت نامه سلامت با بررسی تمام شواهد، این ادعا را گمراه کننده و اشتباه میداند.

    منابع:

    https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29534696/

    https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37481610/

    https://bmccancer.biomedcentral.com/articles/10.1186/1471-2407-14-985

    نویسنده: محمدرضا طاهریان

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *