×
×

نتیجه بررسی ادعا: عدم وجود شواهد کافی
بررسی ادعا: استفاده از لوازم آرایشی میتواند در طولانی مدت باعث بروز سرطان شود؟

  • ۶ خرداد
  • ۰
  • مواد شیمیایی که در لوازم آرایشی استفاده می شود تا حدود زیادی این نگرانی را در افرادی که از این لوازم در حد بسیار زیادی استفاده می کنند بالا برده است که آیا استفاده از لوازم آرایشی میتواند در طولانی مدت باعث بروز سرطان هایی مثل سرطان پوست یا سرطان سینه شود. در این پست از فکت نامه سلامت به بررسی این نگرانی و راهکار های پیشنهادی برای به حداقل رساندن نگرانی های موجود در این زمینه می پردازیم.
    بررسی ادعا: استفاده از لوازم آرایشی میتواند در طولانی مدت باعث بروز سرطان شود؟
  • آمار استفاده از لوازم آرایشی در ایران بالا است و روند استفاده از لوازم آرایشی نیز رو به افزایش است به طوری که باعث شده است ایران جز  ۱۰ کشور اول مصرف کننده لوازم آرایشی قرار بگیرد.

    عرضه مواد آرایشی غیر مجاز و قاچاق در بازار مواد نیز نگرانی ها را در این زمینه دوچندان کرده است. بعضی از مواد آرایشی بسته به برند و نوع وسیله آرایشی شامل مقادیر مختلفی از فلزات سنگین شامل کادمیوم، کرومیوم، نیکل و سرب باشد که این فلزات سنگین بعضا اثرات سرطان زایی دارند.

    تا زمانی که مقادیر این عناصر در لوازم آرایشی کمتر از حد مجاز استاندارد تعیین شده باشد این نگرانی به حداقل میرسد چون مطالعه ای که به صورت طولانی مدت اثرات استفاده از این لوازم آرایشی را بررسی کرده و نشان دهد که این لوازم آرایشی باعث ایجاد سرطان میشوند وجود ندارند.

    اما عدم وجود چنین مطالعاتی دلیل بر استفاده بی رویه از این لوازم نمیشود. برای مثال یک مطالعه فراتحلیل نشان داد استفاده مداوم از رنگ مو ممکن است شانس ابتلا به سرطان سینه را تا ۷ درصد افزایش دهد.

    مطالعه متاآنالیز دیگری نیز نشان داد اگرچه رابطه معنا داری بین استفاده یکبار از رنگ مو به طور معناداری خطر سرطان خون (لوکمی) را افزایش نمی دهد اما استفاده مداوم از رنگ موی دائم می تواند باعث افزایش ۱۹ درصدی ریسک ابتلا به لوکمی شود.

    نتیجه گیری: برایند شواهد نشان میدهد استفاده بی رویه از لوازم آرایشی ممکن است خطر ابتلا به سرطان را زیاد کند و بایستی از مصرف افراطی آن خودداری شود و مصرف کنندگان وسایل مورد نیاز خود را حتما از برند ها و مراکز معتبر تهیه کنند.

    لیست برند ها و لوازم آرایشی غیر مجاز هر سال توسط وزارت بهداشت منتشر میشود. در نهایت از طریق مراجعه به وبسایت https://www.ttac.ir نیز میتوانید از اصالت کالای خریداری شده اطمینان حاصل کنید.

     

    منابع:

    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7335825

    https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28925101

    https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33539348

    https://www.cancerresearchuk.org/about-cancer/causes-of-cancer/cancer-myths/cosmetics

    نویسنده: محمدرضا طاهریان

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *