×
×

سایت های معتبر را بشناسیم
چه منابع علمی را بعنوان “منابع موثق اطلاعات سلامت” میدانیم؟

  • ۱۲ تیر
  • ۰
  • در این پست ویژگی های یک "منبع موثق" و برخی مهمترین مثال های آن را معرفی می کنیم.
    چه منابع علمی را بعنوان “منابع موثق اطلاعات سلامت” میدانیم؟
  • در دنیای امروز که با انبوهی از اطلاعات درست و غلط که به آسانی از طریق اینترنت قابل دسترس هستند یافتن اطلاعات سلامت قابل اعتماد می تواند چالش برانگیز باشد. از آنجایی که این اطلاعات مستقیما با سلامت انسان سر و کار دارند باید از منابع موثق و قابل اعتماد به دست بیایند. در این پست ویژگی های یک “منبع موثق” و برخی مهمترین مثال های آن را معرفی می کنیم.

     دقت و محتوای مبتنی بر شواهد بودن: منابع موثق مطالب خود را بر اساس تحقیقات علمی بیان می کنند. به دنبال اطلاعاتی باشید که به مطالعات منتشر شده در مجلات معتبر و شامل استناد از منابع معتبر اشاره می کند.

    به روز بودن منابع: بررسی کنید که محتوا به‌روز باشد، زیرا اطلاعات بهداشتی با یافته‌های تحقیقاتی جدید به سرعت در حال تکامل است و تحقیقات انجام شده در حوزه پزشکی تجربی هستند یعنی نتایج ممکن است قطعی نباشد و با انجام تحقیقات جدید یافته های تحقیقات قبلی زیر سوال برود.

    وابستگی سازمانی فرد ارائه دهنده محتوا: اطلاعات بهداشتی قابل اعتماد اغلب توسط متخصصان ارائه می شود. این متخصصان شامل پزشکان، محققان و متخصصان پزشکی وابسته به موسسات معتبر مانند سازمان‌های بهداشتی دولتی، دانشکده‌های پزشکی یا سازمان‌های بهداشتی مشهور می‌شوند.

    شفافیت و بیان تضاد منافع: منابع موثق به وضوح بیان می کنند که اطلاعات آنها از کجا آمده است و هرگونه تضاد منافع احتمالی را افشا می کنند. به دنبال شفافیت در مورد وابستگی ها، حمایت های مالی، یا تبلیغاتی باشید که ممکن است بر اطلاعات تأثیر بگذارد. برای مثال در مطالعاتی که از صنایع خاص حمایت مالی دریافت می کنند ممکن است برخی از نتایج که برای آن سازمان خوشایند نیست گزارش نشوند.

     پاسخگویی و مسئولیت پذیری در مورد محتوا: منابع موثق اطلاعات خود را از طریق بازبینان مستقل یا حقیقت‌سنجی تأیید می‌کنند. آنها هر گونه خطا را به سرعت تصحیح می کنند و اطلاعات تماس را برای سوالات بیشتر ارائه می دهند. به دنبال هیئت تحریریه یا کمیته بازبینی باشید که بر محتوا نظارت دارد. برای مثال در مجلات معتبر محتوا قبل از انتشار به دقت توسط داورانی که از نظر عملی همتای نویسندگان هستند مورد بررسی قرار میگیرد و خطاهای احتمالی آن اصلاح می شود.

    در لیست زیر برخی از مشهورترین منابع اطلاعات سلامت جهت استفاده جامعه، کادر سلامت و پژوهشگران ذکر شده اند:

    سازمان جهانی بهداشت:

    https://www.who.int/

    بنیاد کاکرین:

    https://www.cochrane.org/

    مجله :New England Journal of Medicine

    https://www.nejm.org/

    مجله لنست:

    https://www.thelancet.com/

    مجله Nature :

    https://www.nature.com/

    مجله جاما:

    https://jamanetwork.com

    وبسایت مایو کلینیک:

    https://www.mayoclinic.org/

    وبسایت مدلاین پلاس:

    https://medlineplus.gov/

    وبسایت هلث لاین:

    https://www.healthline.com/

    وبسایت وبمد:

    https://www.webmd.com/

     

     

    نویسنده: محمدرضا طاهریان

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *