×
×

نتیجه بررسی ادعا: شواهد ضعیف
بررسی ادعا: مصرف عنبرنسا اثرات درمانی قابل توجهی دارد؟

  • ۶ خرداد
  • ۰
  • عنبرنسا یکی از موادی است که در طب سنتی ایرانی به دلیل تاثیر درمانی (برای درمان عفونت های گوش، چشم، ریه، بهبود زخم و ...) آن ممکن است توصیه شود. بحث‌های زیادی برای مصرف عنبرنسارا وجود دارد و بعضی از متخصصین طب سنتی استفاده از آن را اثر بخش و بدون عوارض جانبی برشمرده اند در حالی که بعضی از افراد منتقد استفاده از آن هستند. در این مطلب بررسی میکنیم که آیا واقعا عنبرنسا میتواند اثرات درمانی مطلوبی داشته باشد؟
    بررسی ادعا: مصرف عنبرنسا اثرات درمانی قابل توجهی دارد؟
  • استفاده از دود عنبرنسا در برخی منابع مورد نظر طب اسلامی و سنتی مطرح است و ما در فکت نامه سلامت نتوانستیم مطالعه ای راجع به آن در دیگر کشور ها پیدا کنیم. اما مطالعاتی که در ایران انجام شده است ادعا کرده اند دود عنبرنسا ممکن است بتواند بهبود زخم را افزایش دهد، تشکیل اسکار را کاهش دهد، رشد سلول های سرطانی را مهار کند و دارای خواص ضد میکروبی در برابر باکتری هایی مانند سودوموناس آئروژینوزا و استافیلوکوکوس اورئوس است.

    ولی باید توجه داشت که مطالعات انجام شده در این زمینه محدود است و همین مطالعات محدود ضعف هایی مانند محدود شدن به سطح آزمایشگاهی و نه بالینی، حجم نمونه ناکافی و احتمال وجود سوگیری دارند که در نهایت باعث کاهش سطح قطعیت نتایج آنها میشود. ادعاهای مطرح شده درباره اثرات درمانی عنبرنسا وسیع، مطالعات انجام شده محدود و سطح قطعیت نتایج مطالعات پایین است.

    از طرفی ترکیبات دود ناشی از عنبر نسا شامل ترکیباتی مانند تولوئن و زایلن است که میتوانند اثرات نامطلوبی روی سلامت بدن داشته باشند. در مطالعات انجام شده تاثیرات نامطلوب و عوارض حانبی کمتر مورد توجه قرار گرفته است اما یک مطالعه گزارش موردی بدتر شدن و عفونت زخم را به دنبال استفاده از عنبرنسا در یک خانم ۳۴ ساله نشان داد. در مطالعات آینده باید در کنار تاثیر درمانی عنبر نسا، عوارض بالقوه آن نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

    نتیجه گیری: اگرچه ادعا شده است دود عنبرنسا اثرات درمانی امیدوار کننده ای در درمان عفونت داشته باشد ولی به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.

     در نتیجه فکت نامه سلامت با بررسی تمام شواهد، این ادعا را گمراه کننده با شواهد ضعیف میداند.

     

    منابع:

    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4706727/pdf/ircmj-17-12-29536.pdf

    https://www.researchgate.net/publication/333744391_Chemical_Constituents_of_Donkey_Dung_Anbarnasara_Questioning_the_Recent_Claims_Concerning_Therapeutic_Effects

    https://jtim.tums.ac.ir/index.php/jtim/article/view/998/359

    نویسنده: محمدرضا طاهریان

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *