×
×

نتیجه‌ بررسی: نادرست
راستی آزمایی: آیا مقدار بلانکیت موجود در شکر و قند برای سلامتی خطر دارد؟

  • ۲۶ شهریور
  • ۰
  • خلاصه بررسی: نتیجه این بررسی جامع، بیانگر میزان کم بلانکیت موجود در قند، شکر و نبات بوده است که دلیل آن نیز به ارائه آموزش و نظارت‌های مکرر ارزیابی شد، در نتیجه میزان بلانکیت در نمونه‌ها کمتر از حد مجازی بود که شایعات به آن دامن می‌زنند.
    راستی آزمایی: آیا مقدار بلانکیت موجود در شکر و قند برای سلامتی خطر دارد؟
  • اخیر ویدیوی در فضای مجازی منتشر شده است که در آن، شخصی به نام احمد بی‌طرفان با بیان اینکه پنجاه سال در حوزه قنادی و صنعت قند حبه و کله بوده، درباره مواد افزودنی سرطان‌زایی اظهار نظر کرده که در ایران به قند و شکر اضافه می شود. این فیلم برای بسیاری از مردم ایجاد نگرانی کرده است.

    این فرد در این فیلم ادعا میکند که موادی به نام بلانکیت به شکر و قند افزوده میشود که سرطان زاست.

    با توجه به ادعای مطروحه، فکت نامه سلامت به بررسی این ادعا میپردازد:

    سدیم هیدروسولفیت با نام تجاری بلانکیت یک ترکیب گوگردی است که در صنعت تولید غذا ترکیبات گوگردی به عنوان دودی کردن محصول، افزایش طول عمر (نگه دارنده) و رنگ زدایی استفاده می‌شود. در کارگاه‌های تولیدی نبات به منظور ایجاد رنگ سفید محصول و همچنین ظاهر بهتر آن از بلانکیت استفاده می‌شود(۱).

    درباره اثر شرین کننده های مصنوعی، اینجا نوشتیم. بخوانید

    نتایج مطالعاتی که به منظور بررسی مقادیر باقی مانده بلانکیت در قند، شکر و نبات‌های تولیدی کارگاه‌ها انجام شده؛ نشان داده است که در هیچکدام از بلانکیت‌های استفاده شده به عنوان افزودنی در فرآوری تولید نبات و قند و شکر و نمونه‌های گرفته شده، غلظت بلانکیت بیشتر از حد تعیین که در قند و نبات ۱۰ میلی گرم بر کیلوگرم و شکر ۱۵ میلی گرم بر کیلوگرم، نبود. بیشترین و کمترین مقدار بلانکیت به ترتیب ۹/۳۳۸ و ۱/۵۳ میلی گرم بر کیلوگرم بود(۲).

    نتیجه این بررسی جامع، بیانگر میزان کم بلانکیت موجود در قند، شکر و نبات بوده است که دلیل آن نیز به ارائه آموزش و نظارت‌های مکرر ارزیابی شد، در نتیجه میزان بلانکیت در نمونه‌ها کمتر از حد مجازی بود که شایعات به آن دامن می‌زنند.

    درباره مصرف شکر و بیش فعالی کودکان اینجا نوشتیم

    نتیجه گیری:
    برخی افراد که هیچ اطلاعاتی درباره ابعاد و جزئیات سلامت و ایمنی مواد غذایی ندارند، هیچگاه نمیتوانند ملاکی برای یک ادعای بدون سند باشند. بهتر است مردم بیشتر از اینکه نگران این صحبت ها باشند، از مصرف شکر و قند و نمک اضافی خودداری کنند تا مشکلاتی مانند چاقی، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی به سراغشان نیاید.

     

    منابع:

    منبع شماره ۱

    منبع شماره ۲

    نویسنده: احمد مهری

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *