×
×

نتیجه‌ بررسی:درست
راستی آزمایی/ مردان هم چرخه هورمونی (شبیه به چرخه قاعدگی در زنان) دارند.

خلاصه بررسی: اگرچه مردان مانند زنان دوره‌های قاعدگی که با تغییرات جسمی قابل‌توجه مانند، خونریزی و درد است را تجربه نمی‌کنند؛ اما مطالعات نشان می‌دهد که مردان نیز به‌صورت روزانه و حتی ممکن است به‌صورت ماهانه تغییراتی را در سطوح هورمون تستوسترون تجربه کنند که باعث ایجاد تغییراتی در خلق‌وخوی آنان گردد. به این پدیده اصطلاحاً سندرم بدخلقی مردانه یا IMS می‌گویند. در رابطه‌ با تغییرات ماهانه سطوح تستوسترون و تأثیر آن بر خلق‌وخوی مردان به تحقیقات بیشتری نیاز است.
راستی آزمایی/ مردان هم چرخه هورمونی (شبیه به چرخه قاعدگی در زنان) دارند.
  • بسیاری از افراد درباره دوره قاعدگی در زنان و تأثیرات جسمی و روحی روانی آن در زنان اطلاع دارند. مفهوم “پریود” به طور سنتی به زنان و چرخه‌های قاعدگی آنها اشاره دارد که شامل ریزش دیواره رحم در غیاب بارداری است (۱).

    سؤالی که برای مخاطبین فکت نامه سلامت پیش‌آمده این است که آیا مردان نیز تغییرات فیزیولوژیکی چرخه‌ای مشابه دوره‌های قاعدگی را تجربه می‌کنند؟
    درحالی‌که زنان به طور معمول یک چرخه ماهانه تحت‌تأثیر استروژن و پروژسترون را تجربه می‌کنند، مردان ریتم هورمونی متفاوتی دارند که عمدتاً تحت‌تأثیر تستوسترون است. سطح تستوسترون مردان به طور روزانه در نوسان است، در صبح به اوج خود می‌رسد و به‌تدریج در طول روز کاهش می‌یابد. این چرخه به‌صورت ریتم‌های شبانه‌روزی اتفاق می‌افتد، و این باعث می‌شود کمتر از چرخه‌های ماهانه مشاهده شده در زنان مشخص شود (۲).

    علاوه بر این تحقیقات نشان می‌دهد که سطوح تستوسترون در مردان ممکن است در روزهای مختلف متفاوت باشد. برخی ادعا می‌کنند که این نوسانات هورمونی به‌صورت ماهانه هم اتفاق می‌افتد که ممکن است علائمی را ایجاد کند که شبیه علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) است(۳)، از جمله افسردگی، خستگی و نوسانات خلقی. اما آیا این نوسانات هورمونی ماهانه به‌اندازه کافی منظم است که بتوان آن را «پریود مردانه» نامید؟

    دکتر جد دایموند، روان‌درمانگر، نویسنده و پژوهشگر این حوزه است که برای توصیف این نوسانات هورمونی و علائم ناشی از آن بر اساس یک پدیده بیولوژیکی واقعی مشاهده شده است، اصطلاح سندرم بدخلقی مردانه (انگلیسی: Irritable Male Syndrome) را در کتاب خود به همین نام ابداع کرد (۴).

    نتیجه‌گیری:

    اگرچه مردان مانند زنان دوره‌های قاعدگی که با تغییرات جسمی قابل‌توجه مانند، خونریزی و درد است را تجربه نمی‌کنند؛ اما مطالعات نشان می‌دهد که مردان نیز به‌صورت روزانه و حتی ممکن است به‌صورت ماهانه تغییراتی را در سطوح هورمون تستوسترون تجربه کنند که باعث ایجاد تغییراتی در خلق‌وخوی آنان گردد. به این پدیده اصطلاحاً سندرم بدخلقی مردانه یا IMS می‌گویند. در رابطه‌ با تغییرات ماهانه سطوح تستوسترون و تأثیر آن بر خلق‌وخوی مردان به تحقیقات بیشتری نیاز است.

     

    روش کار:

    برای بررسی این موضوع از کلیدواژه‌های مربوطه برای جستجوی پایگاه پابمد استفاده کردیم. سرچ استراتژی زیر برای پایگاه داده‌ی PubMed استفاده شد:

    (“Irritable Male Syndrome” OR “male PMS”) OR ((“hormonal cycles” OR “testosterone fluctuations” OR “hormonal changes” OR “testosterone levels”) AND “mood changes in men”)

    از سرچ استراتژی مذکور ۹۷ مطالعه (پس از اعمال فیلتر مطالعات مروری) بدست آمد که از نتایج یک مطالعه در این بررسی استفاده شد. همچنین از سرچ دستی گوگل و پایگاه گوگل اسکالر برای یافتن منابع مناسب استفاده شد.

     

    منابع:

    ۱. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35527220/

    2. https://www.healthline.com/health/do-men-have-periods#What-causes-IMS

    3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11999307/

    4. https://books.google.com/books/about/The_Irritable_Male_Syndrome.html?id=oRn4EyZkblIC

    نویسنده: سامان رحیمی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *