×
×

نتیجه‌ بررسی:درست
راستی‌آزمایی ادعا: جوانان به علت تغذیه ناسالم دچار سکته قلبی می‌شوند

خلاصه بررسی: با بررسی شواهد علمی، فکت نامه سلامت این ادعا را درست میداند. ضمن اینکه سایر عوامل نیز در بروز این اختلال نقش دارند.
راستی‌آزمایی ادعا: جوانان به علت تغذیه ناسالم دچار سکته قلبی می‌شوند
  • وزیر بهداشت در یکم مهرماه ۱۴۰۳ در آیین بازگشایی مدارس ایران اظهار داشته است: آموزش پیشگیری از اتفاقاتی مانند سکته‌های مغزی و قلبی بر عهده آموزش و پرورش است، چرا که در حال حاضر جوانان به دلیل تغذیه ناسالم، دچار سکته قلبی می‌شوند(۱).

    ما در این مطلب بررسی میکنیم که آیا تغذیه ناسالم باعث سکته قلبی در جوانان می شود یا خیر.

    تغذیه ناسالم می‌تواند یکی از عوامل مهم در بروز سکته قلبی در جوانان باشد. مصرف زیاد چربی‌های اشباع، قندهای ساده، نمک و غذاهای فرآوری‌شده می‌تواند به افزایش وزن، فشار خون بالا و کلسترول بالا منجر شود. این عوامل به نوبه خود خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند(۲).

    علاوه بر تغذیه، عوامل دیگری مانند عدم فعالیت بدنی، استرس، مصرف سیگار و الکل نیز می‌توانند در بروز مشکلات قلبی موثر باشند. بنابراین، داشتن یک سبک زندگی سالم شامل تغذیه متوازن، ورزش منظم و مدیریت استرس می‌تواند به کاهش خطر سکته قلبی کمک کند(۲).

    در یک مطالعه وسیع جهانی برروی جوانان در سطح جهان در سال ۲۰۲۴ نشان داده شده، چاقی، کم تحرکی و رژیم غذایی نامناسب در بین جوانان ساکن در کشورهای توسعه یافته افزایش یافته است(۴).

    براساس تجزیه و تحلیل انجام شده جهانی دیده شده پرفشاری خون، بالا بودن نمایه توده بدنی (نسبت وزن به دوبرابر قد) و بالا بودن چربی خون از مهمترین عوامل سکته قلبی در جوانان بوده است که این عوامل نیز به طور مستقیم با وضعیت تغذیه جوانان مرتبط است(۵).

    نتیجه گیری: با بررسی شواهد علمی، فکت نامه سلامت این ادعا را درست میداند. ضمن اینکه سایر عوامل نیز در بروز این اختلال نقش دارند.

     

    منابع:

    ۱- https://tn.ai/3163114

    2- https://www.healthychildren.org/English/health-issues/injuries-emergencies/sports-injuries/Pages/Sudden-Cardiac-Death.aspx

    3- https://www.healthychildren.org/English/health-issues/injuries-emergencies/sports-injuries/Pages/Sudden-Cardiac-Death.aspx

    4- https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29022571/

    5- https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12889-024-18445-6

    نویسنده: احمد مهری

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *