×
×

نتیجه بررسی ادعا: گمراه کننده
آیا با استفاده از داروهای گیاهی، دیابت به طور کامل درمان پذیر است؟

  • ۲۹ اردیبهشت
  • ۰
  • ادعا میشود که با درمان های دارویی و گیاه های دارویی میتوان بیماری دیابت را به طور کامل درمان کرد و نیاز به دارو و درمان های خاص نیست.
    آیا با استفاده از داروهای گیاهی، دیابت به طور کامل درمان پذیر است؟
  • بیان مسئله:

     

    داروهای گیاهی برای درمان کنترل و درمان بیماری های متعددی میتوانند مورد استفاده قرار گیرند. از جمله این بیماری ها میتوان به بیماری دیابت اشاره کرد. اگر شما هم دیابت دارید، احتمالا درباره درمان های خانگی دیابت و راه‌های طبیعی کنترل قند خون کنجکاو هستید و می‌خواهید بدانید که برای کنترل دیابت چه کنیم؟ تغییر سبک زندگی، اصلاح رژیم غذایی و غیره از کارهایی است که هر بیمار دیابتی باید انجام دهد، اما ممکن است بخواهید بدانید که آیا با استفاده از داروهای گیاهی، دیابت به طور کامل درمان پذیر است؟

    دیابت معمولاً یک بیماری مادام العمر است که باعث می شود سطح گلوکز (قند) خون فرد خیلی بالا برود. لذا درمانی که به طور کامل باعث رهایی از دیابت بشود تا کنون وجود ندارد. اما استفاده از دارو میتواند منجر به کنترل دیابت و کاهش علائم در افراد دیابتی شود.

    دو مطالعه مروری از موسسه کاکرین به ترتیب به بررسی تاثیر داروهای گیاهی بر روی خود دیابت و عوارض ناشی از آن پرداخته است. در این مطالعات مروری مشخص شد برخی از داروهای گیاهی میتواند باعث کاهش قند خون در دیابت نوع ۲ بشوند اما شواهدی مبنی بر تاثیر دارو های گیاهی در درمان عوارض چشمی ناشی از دیابت در مطالعه مروری دوم یافت نشد. با این حال، این یافته ها به دلیل کیفیت روش شناختی پایین، حجم نمونه کوچک و تعداد محدود کارآزمایی های بالینی باید با احتیاط تفسیر شوند. با توجه به نتایج امیدوار کننده بعضی داروهای گیاهی برای کنترل دیابت به انجام مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.

    نتیجه گیری:

     

    برخی از شواهد ضعیف حاکی از آن است که بعضی از داروهای گیاهی ممکن است بتوانند در کنار درمان های پزشکی نوین به کنترل دیابت کمک کنند اما هیچ درمان کاملی برای دیابت وجود ندارد.

     

    در نتیجه فکت نامه سلامت با بررسی تمام شواهد، این ادعا را دارای شواهد ضعیف و ادعای مربوطه را گمراه کننده میداند.
    منابع:

     

    https://www.cochrane.org/CD007939/EYES_herbal-medicine-people-diabetic-retinopathy

    https://www.cochrane.org/CD003642/ENDOC_chinese-herbal-medicines-for-type-2-diabetes-mellitus

    نویسنده: محمدرضا طاهریان

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *