×
×

نتیجه بررسی ادعا: نادرست
آیا انجام واکسیناسیون باعث افزایش اتیسم در کودکان شده است؟

  • ۲۹ اردیبهشت
  • ۰
  • یکی از مهمترین سوالات افراد و خانواده ها این است که آیا واکسیناسیون کودکان منجر به بروز اتیسم در آنها میشود؟
    آیا انجام واکسیناسیون باعث افزایش اتیسم در کودکان شده است؟
  • بیان مسئله:

     

    در سال ۱۹۹۸ میلادی مطالعه ای در مجله معروف لنست چاپ شد که نشان دهنده ی ارتباط بین اوتیسم و واکسیناسیون کودکان بود. در این پست به بررسی اینکه چگونه این مطالعه باعث گمراه کردن تصمیم گیران و مردم در این زمینه شد می پردازیم.

    ۱۲ سال پس از انتشار یک مطالعه مهم که ده‌ها هزار نفر از والدین را در سراسر جهان به دلیل ارتباط ضمنی بین واکسیناسیون و اوتیسم علیه واکسن سرخک، اوریون و سرخجه (MMR) نگران میکرد، مجله Lancet این مقاله را سلب اعتبار (ریترکت) کرد. نویسندگان این مقاله اذعان داشتند که والدین هشت کودک از ۱۲ کودک، از دست دادن مهارت‌های اکتسابی، از جمله زبان، را بعد از واکسیناسیون MMR تجربه کردند. نویسندگان به این نتیجه رسیدند که «محرک‌های محیطی احتمالی» (یعنی واکسن) با شروع اوتیسم مرتبط است. این مقاله به علت مشکلات علمی و اخلاقی که بعدا مشخص شد سلب اعتبار شد.

    پس از ادعای مطرح شده توسط نویسندگان مقاله مذکور، مطالعات متعددی جهت اعتبارسنجی یافته های این مطالعه انجام شد. یافته های یک مطالعه متاآنالیز که بر روی بیش از ۱۲۵ هزار کودک انجام شده نشان می دهد که واکسیناسیون با ایجاد اوتیسم یا اختلال طیف اوتیسم مرتبط نیست. علاوه بر این، مواد تشکیل دهنده واکسن های MMR با ایجاد اوتیسم یا اختلال طیف اوتیسم مرتبط نیستند.

    نتیجه گیری:

     

    مطالعه ای که نشان میداد واکسیناسیون با اختلال اوتیسم مرتبط است بعدا سلب اعتبار شد و مطالعات متعدد انجام شده پس از آن نشان دادند که واکسیناسیون هیچ ارتباطی با اختلالات طیف اوتیسم ندارد.

     

    در نتیجه فکت نامه سلامت با بررسی تمام شواهد، این ادعا را دارای شواهد ضعیف و ادعای مربوطه را نادرست میداند.

     

    منابع:

    منابع:

    https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24814559/

    https://www.bmj.com/content/342/bmj.c7452

    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2831678/

    نویسنده: محمدرضا طاهریان

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *