×
×

نتیجه‌ بررسی: نادرست
راستی آزمایی ادعای یک مسئول: پشه آئدس می تواند ۴۰۰ روز زنده بماند

  • ۲۸ مرداد
  • ۰
  •  خلاصه بررسی: براساس منابع علمی و نظر متخصصین حشره شناسی، ادعای طول عمر 400 روزه برای پشه آئدس صحت ندارد و احتمالا ادعای ماندگاری مربوط به تخم این پشه است که در خشکی میتواند تا زمان های طولانی ماندگار باشد.
    راستی آزمایی ادعای یک مسئول: پشه آئدس می تواند ۴۰۰ روز زنده بماند
  • امروز خبری در خبرگزاری ایسنا به نقل از معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان منتشر شده است که وی ادعا کرده است: آئدس پشه متفاوت از مالاریا است که در مناطق شهری مشاهده می‌شود و بیشتر آب‌های راکد زیستگاه این پشه است و می‌تواند تا ۴۰۰ روز هم زنده بماند(۱)

    بررسی فکت نامه سلامت نشان میدهد در منابع مختلف طول عمر پشه را بین یک هفته تا ۲۰ روز اعلام میکند و این طول عمر پشه وابسته به عوامل مختلفی دارد(۲)

    در منابع علمی دیگر اشاره شده است میانگین طول عمر یک پشه آئدس در طبیعت حدود دو هفته است. پشه می تواند در طول عمر خود حدود سه بار تخم بگذارد و هر بار حدود ۱۰۰ تخم تولید می شود(۳).

    اما آنچه در منابع علمی اشاره شده است، تخم های این پشه در یک دوره چند روزه گذاشته می شوند، در برابر خشک شدن مقاوم هستند و می توانند برای دوره های شش ماهه یا بیشتر زنده بمانند. هنگامی که ظرف دوباره با آب پر می شود، تخم ها به صورت لارو بیرون می آیند. کل چرخه زندگی (یعنی از تخم مرغ تا بزرگسال) می تواند در کمتر از ۷-۸ روز رخ دهد(۴).

    نتیجه گیری: براساس منابع علمی و نظر متخصصین حشره شناسی، ادعای طول عمر ۴۰۰ روزه برای پشه آئدس صحت ندارد و احتمالا ادعای ماندگاری مربوط به تخم این پشه است که در خشکی میتواند تا زمان های طولانی ماندگار باشد.

     

    1. isna.ir/xdRHzw
    2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9224916/
    3. https://www.nea.gov.sg/dengue-zika/prevent-aedes-mosquito-breeding/aedes-mosquito
    4. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.moorparkca.gov/DocumentCenter/View/8360/Aedesaegypti-Fact-Sheet&ved=2ahUKEwiK5frk9_6HAxWphP0HHTPAMjYQFnoECBMQAw&usg=AOvVaw0hRZHeUr1d1qxyqRQ-SEke
    نویسنده: احمد مهری

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *