×
×

نتیجه بررسی:‌ عدم وجود شواهد
راستی آزمایی: آیا محصولات آرایشی مو، باعث ریزش مو می‌شوند؟

  • ۲۰ مرداد
  • ۰
  • خلاصه بررسی: شواهد موجود نشان می‌دهد که استفاده صحیح از محصولات مراقبت از مو به طور کلی باعث ریزش مو نمی‌شود. با این حال، استفاده نادرست یا بیش از حد از این محصولات می‌تواند منجر به آسیب مو و مشکلات پوست سر شود که ممکن است با ریزش مو اشتباه گرفته شود. به‌علاوه در هنگام خرید این محصولات باید به‌ شرکت‌های تولیدکننده، رویه‌ها و مجوزهای موجود دقت شود و بنابراین نمی‌توان به سادگی اظهار کرد که هر محصول بهداشتی آرایشی مو موجب ریزش مو نمی‌شود. مهم است که از محصولات با کیفیت استفاده کنید و دستورالعمل‌های استفاده را رعایت کنید
    راستی آزمایی: آیا محصولات آرایشی مو، باعث ریزش مو می‌شوند؟
  • محصولات آرایشی – مراقبتی مو بخش مهمی از روتین زیبایی بسیاری از افراد را تشکیل می‌دهند. با این حال، نگرانی‌هایی در مورد تأثیر احتمالی این محصولات بر سلامت مو و احتمال ریزش مو وجود دارد. در این پست، به بررسی شواهد علمی موجود در مورد ارتباط بین محصولات آرایشی مو و ریزش مو می‌پردازیم.

    محصولات مراقبت از مو به طور گسترده و اغلب روزانه توسط اکثر مردم جهان استفاده می‌شوند. بر اساس انبوهی از داده‌ها به ویژه در بایگانی‌های تجاری استفاده صحیح از این محصولات معمولاً هیچ عوارض جانبی کوتاه مدت یا بلند مدتی ندارد (۱).

    برخی محصولات مانند رنگ مو و محصولات صاف کننده مو می‌توانند ساختار فیبر مو را تغییر دهند یا چربی‌ها و پروتئین‌ها را از بین ببرند. با این حال، این به معنای ریزش مو نیست، بلکه می‌تواند باعث شکنندگی و آسیب به مو شود.

    از طرفی باید دقت کنیم که استفاده نادرست از محصولات مراقبت از مو می‌تواند منجر به شکستگی مو، کشش فولیکول، وز شدن مو، درماتیت تماسی و در موارد نادر، نگرانی‌های و مشکلات ژنتیکی (در هنگام بارداری) شود. با این حال، این موارد معمولاً با ریزش مو اشتباه گرفته می‌شوند.

    از طرفی متخصصان تأکید می‌کنند که استفاده صحیح از محصولات مراقبت از مو می‌تواند به افزایش پایبندی بیماران به درمان‌های ریزش مو کمک کند و از مشکلات سلامتی مرتبط با کاربرد نامناسب محصولات آرایشی و روش‌های مو جلوگیری کند (۲).

    اخیراً، توجه به نقش احتمالی مواد شیمیایی ضد آفتاب در محصولات مراقبت از مو جلب شده است. یک مطالعه نشان داد که استفاده از ضد آفتاب و محصولات صورت حاوی ضد آفتاب در بیماران مبتلا به ریزش موی فیبروزان پیشانی (FFA) بیشتر بود. با این حال، این ارتباط هنوز نیاز به تحقیقات بیشتری دارد (۳).

    در یک مطالعه مرور ساختاریافته مشخص شد که محصولات آرایشی مرتبط با صورت مانند ضد آفتاب و مرطوب‌کننده می‌توانند با ریزش موی فیبروزان پیشانی (FFA) در ارتباط باشند. در این بررسی، استفاده از ضد آفتاب و مرطوب‌کننده صورت به‌طور قابل‌توجهی با افزایش ریسک ابتلا به ریزش مو همراه بود.

    در مورد سایر محصولات آرایشی مثل شامپو، نرم‌کننده، موس مو (یک نوع حالت‌دهنده مو) و ژل مو، هیچ ارتباط معناداری با ریزش مو پیدا نشد. این یافته‌ها احتمالاً نشان‌دهنده یک عامل محیطی مانند مواد شیمیایی محافظت‌کننده در برابر  اشعه UV در ایجاد ریزش مو FFA هستند (۴).

    نتیجه‌گیری:

    شواهد موجود نشان می‌دهد که استفاده صحیح از محصولات مراقبت از مو به طور کلی باعث ریزش مو نمی‌شود. با این حال، استفاده نادرست یا بیش از حد از این محصولات می‌تواند منجر به آسیب مو و مشکلات پوست سر شود که ممکن است با ریزش مو اشتباه گرفته شود. به‌علاوه در هنگام خرید این محصولات باید به‌ شرکت‌های تولیدکننده، رویه‌ها و مجوزهای موجود دقت شود و بنابراین نمی‌توان به سادگی اظهار کرد که هر محصول بهداشتی آرایشی مو موجب ریزش مو نمی‌شود. مهم است که از محصولات با کیفیت استفاده کنید و دستورالعمل‌های استفاده را رعایت کنید (۱-۳).

     

     

    1. Gummer CL. Cosmetics and hair loss. H G Z Hautkr. 2002;77(7-8):381-4.
    2. Dias MFRG, Loures AF, Ekelem C. Hair Cosmetics for the Hair Loss Patient. Indian J Plast Surg. 2021;54(4):507-13.
    3. Callander J, Frost J, Stone N. Ultraviolet filters in hair-care products: a possible link with frontal fibrosing alopecia and lichen planopilaris. Clin Exp Dermatol. 2018;43(1):69-70.
    4. Kam O, Na S, Guo W, Tejeda CI, Kaufmann T. Frontal fibrosing alopecia and personal care product use: a systematic review and meta-analysis. Arch Dermatol Res. 2023;315(8):2313-31.

     

    نویسنده: سامان رحیمی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *