×
×

نتیجه بررسی ادعا: درست
آیا گوش‌دادن به موسیقی در درمان افسردگی مؤثر است؟

  • ۱۰ تیر
  • ۰
  • خلاصه راستی آزمایی: موسیقی‌درمانی می‌تواند در بهبود علائم افسردگی در کوتاه‌مدت و میان‌مدت مفید باشد؛ اما در مورد نتایج بلندمدت موسیقی‌درمانی به مطالعات بیشتری نیاز است.
    آیا گوش‌دادن به موسیقی در درمان افسردگی مؤثر است؟
  • همه ما ممکن است در طول زندگی خود غمگین شویم؛ زیرا غم واکنشی طبیعی نسبت به شرایط سخت و تلخ در زندگی است. اما افسردگی یک بیماری است و می‌تواند زندگی فرد را مختل کند.

    افسردگی می‌تواند با علائم مختلفی از جمله بی‌میلی نسبت به فعالیت‌های مختلف و فقدان حس لذت در زندگی، احساس ناامیدی، بدبینی، تحریک‌پذیری، فکرکردن به مرگ و خودکشی و… همراه باشد.

    واکنش افراد به احساس غم و بیماری افسردگی متفاوت است. بعضی از افراد در چنین شرایطی ممکن است صرفاً با یک دوست در مورد احساسات خود صحبت کنند، بعضی از روانپزشک و روان‌درمانگر کمک می‌گیرند و برخی نیز به موسیقی پناه می‌برند.

    موسیقی‌درمانی مداخله‌ای است که دربرگیرنده جلسات منظم با یک متخصص درمانگر موسیقی است، و ممکن است به بهبود خلق‌وخو از طریق بیان احساسات کمک کند. در این پست از فکت نامه سلامت بررسی می‌کنیم که آیا موسیقی واقعاً در درمان افسردگی مفید است؟

    روش:

    برای پاسخ به این سؤال از ابزار سرچ پیکو (PICO) در پایگاه‌داده پابمد استفاده کردیم که در قسمت مربوط به مداخله (intervention) کلمه Music Therapy و در قسمت مربوط به پیامد نیز از کلمه Depression استفاده شد. پس از فیلترکردن مطالعات به مطالعات متاآنالیز ۶۲ مطالعه به دست آمد. از متاآنالیزهای یافت شده بسیاری برای پاسخ به این سوال مناسب نبودند زیرا بر روی بیمارانی کار شده بود که علاوه بر افسردگی یک بیماری دیگر نیز داشتند (برای مثال سرطان). در نهایت از نتایج دو متاآنالیز برای پاسخ به این سوال استفاده شد.

    نتیجه بررسی ها:

    به‌طورکلی موسیقی‌درمانی را می‌توان به دو نوع فعال و غیرفعال تقسیم کرد. روش غیرفعال صرفاً شامل شنیدن موسیقی است که بیماری با گوش‌دادن و شنیدن موسیقی که در حال نواخته شدن است، مورد درمان قرار می‌گیرد.

    درحالی‌که در روش موسیقی‌درمانی فعال که نواختن، خواندن و حرکات موزون اساس کار است. در یک مطالعه مروری انجام شده توسط مرور کاکرین، مجموعا ۴۲۱ شرکت‌کننده وارد شدند. ۴۱۱ نفر از آنها در متاآنالیز برای بررسی تاثیرات کوتاه‐مدت موسیقی‌درمانی در افسردگی وارد شدند.

    علاوه بر این در این مطالعه، تاثیر نوع موسیقی درمانی نیز بررسی شد. این مطالعه نشان داد موسیقی‌درمانی زمانی که در کنار درمان روتین انجام شود موثرتر از حالتی است که بیماران فقط درمان روتین افسردگی را دریافت می‌کنند.

    همچنین این مطالعه نشان داد موسیقی‌درمانی باعث کاهش نشانه‌های افسردگی و اضطراب می‌شود و به بهبود عملکرد فرد کمک می‌کند (به‌طور مثال حفظ مشارکت در کار، انجام فعالیت‌های روزانه و …). محدودیت این مطالعه تعداد کم مطالعات وارد شده و کم بودن سطح قطعیت شواهد یافت شده است که باعث کاهش سطح قطعیت نتیجه‌گیری این مطالعه شد.

    یک مطالعه فراتحلیل دیگر نیز در این زمینه یافت شد که نتایج آن هم‌راستا با مطالعه کاکرین بود. این مطالعه شامل ۵۵ مطالعه کارآزمایی تصادفی دارای گروه کنترل بود و خطر سوگیری در اکثر این مطالعات کم بود. این مطالعه نشان داد بعضی از انواع موسیقی‌درمانی نسبت به انواع دیگر آن موثرتر هستند.

     نتیجه‌گیری:

    موسیقی‌درمانی می‌تواند در بهبود علائم افسردگی در کوتاه‌مدت و میان‌مدت مفید باشد؛ اما در مورد نتایج بلندمدت موسیقی‌درمانی به مطالعات بیشتری نیاز است.

     منابع:

    ۱ (https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD004517.pub3/full/fa)
    ۲ (https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0240862)

    نویسنده: محمدرضا طاهریان

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *